GUPEA >
Faculty of Arts / Humanistiska fakulteten >
Department of Swedish / Institutionen för svenska språket >
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för svenska språket >

Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2077/60056

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gupea_2077_60056_1.pdfspikblad60KbAdobe PDF
View/Open
gupea_2077_60056_2.pdfOmslag423KbAdobe PDF
View/Open
gupea_2077_60056_3.pdfKappa1358KbAdobe PDF
View/Open
Title: Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet
Authors: Lindholm, Anna
E-mail: anna.lindholm@kau.se
Issue Date: 21-May-2019
University: Göteborgs universitet. Humanistiska fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Arts
Institution: Department of Swedish ; Institutionen för svenska språket
Parts of work: Artikel I: Lindholm, A. (2016). Stöttning med hjälp av lässtrategier i det flerspråkiga klassrummet. I: Olin-Scheller, C. & M. Tengberg (red.). Läsa mellan raderna. Malmö: Gleerups Utbildning, s. 173–196

Artikel II: Lindholm, A.& Tengberg, M. (reviderad och åter inskickad). The reading development of Swedish L2 middle school students and its relation to reading strategy use.

Artikel III: Lindholm, A. (under utgivning). Flerspråkiga elevers textförståelse och re- flektioner kring användning av lässtrategier. (Kommer i: Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning nr 1/2019.
Date of Defence: 2019-06-14
Disputation: Fredagen den 14 juni 2019, kl. 13.15 i T302, Olof Wijksgatan 6, Göteborg (Gamla hovrätten)
Degree: Doctor of Philosophy
Publication type: Doctoral thesis
Series/Report no.: Göteborgsstudier i nordisk språkvetenskap
38
Keywords: multilingual students
Swedish reading comprehension
reading strategies
middle school
strategy instruction
reading development
school-related texts
metacognition
Abstract: The overall aim of this thesis is to highlight the significance of reading strategies in developing multilingual middle-school students’ Swedish reading comprehension. Reading strategies are considered from teaching, reading development and individual perspectives, and this compilation thesis comprises an introductory chapter and three articles. The three empirical studies are based on material collected at a school where around 95% of students are multilingual. Overall, a Mixed Methods Research... more
ISBN: 978-91-87850-74-5
URI: http://hdl.handle.net/2077/60056
Appears in Collections:Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för svenska språket

 

 

© Göteborgs universitet 2011