Show simple item record

dc.contributor.authorSwartling, Leila
dc.date.accessioned2019-04-10T12:42:22Z
dc.date.available2019-04-10T12:42:22Z
dc.date.issued2019-04-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59911
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen var att undersöka hur ord som undervisas på svenska för invandrare (SFI) kurs C och D korrelerar med frekvensordlistor över det svenska språket samt om kurs D innehåller fler ovanliga ord än kurs C. Under fyra observationstillfällen hos två olika lärare samlade jag in vilka ord som de fokuserade på i hög grad, det vill säga ord som fick rich instruction, och i lägre grad, det vill säga ord som fick grundläggande definition. Utöver detta material samlade jag även in allt textmaterial som eleverna mötte under lektionstiden. Resultatet visade att 87% av orden som i undervisningsmaterialet, 80% av de ord som fick grundläggande definition och 87% av de ord som fick rich instruction tillhörde svenskans vanligaste ord. Resultatet visade ingen progression mellan kurs C och kurs D med avseende på ordfrekvens.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectsvenska som andraspråksv
dc.subjectordundervisningsv
dc.subjectfrekvensbaserad lexikalisk analyssv
dc.subjectrich instructionsv
dc.subjectfrekvensordlistasv
dc.subjectsvenska för invandraresv
dc.titleFörutsättningar för ordförrådsutveckling på SFI: en frekvensbaserad lexikalisk analys av ord i undervisningensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record