"Lärares ryggsäckar" Åtta lärares uppfattningar om matematik.
Abstract
Sammanfattning
Elevens lärande påverkas av läraren och hur denne bedriver sin undervisning. Därför är det
viktigt att man som lärare är medveten om vilka faktorer som påverkar hur man agerar i
”klassrummet”. Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar beträffande
matematikämnets natur, lärande och undervisning samt om det finns samband dem emellan.
Vi har också - mot bakgrund av skolans förändrade uppdrag och en vidare syn på
kunskapsbegreppet - valt att undersöka vad lärare lägger för betydelse i förtrogenhetskunskap,
en av de kunskapsformer som finns med i skolans styrdokument. Genom vår undersökning
har vi förhoppningar om att kunna bringa klarhet om förhållandet mellan lärares uppfattningar
i ovan nämnda områden och hur de kan påverka verksamheten i skolan, något som vi anser
kommer gynna elevers lärande.
Studien innehåller två huvuddelar, en litteraturstudie och en empirisk studie. Litteraturstudien
presenterar tidigare forskning om lärares uppfattningar om matematik, lärande och
undervisning samt komplexiteten runt begreppet uppfattningar och hur de fungerar. En
individs uppfattningar baseras på tidigare erfarenheter och upplevelser något som vi i vårt
examensarbete kommit och kalla för individens ”ryggsäck”. En kort beskrivning av skolans
förändrade uppdrag och kunskapssyn ges också. I den empiriska studien ingår resultatet från
vår egen undersökning som baserar sig på en fenomenografisk ansats. Undersökningen
genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer.
Resultatet i vår undersökning visar att lärare bär på olika uppfattningar beträffande
matematikämnets natur, lärande och undervisning samt att de lägger olika betydelse i
begreppet förtrogenhetskunskap. Resultatet visar också att det finns en koppling mellan hur
lärare uppfattar matematikämnets natur och hur de väljer att bedriva sin undervisning.
Samtidigt finns det hos den enskilde läraren uppfattningar som kommer i konflikt med
varandra.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Ziethén, Bitte
Eliasson, Lena
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2611-63
Language
swe