Effekter av Aktion mot nätmobbning avseende mobbning på och utanför nätet, empati samt moraliskt disengagemang
Abstract
Föreliggande studie syftade till att undersöka effekterna av
Aktion mot nätmobbning för elever i årskurs 4 och årskurs 9. 107 elever från
två interventionsskolor och 135 elever från två jämförelseskolor deltog genom
att besvara en webenkät vid tre tidpunkter (förmätning, första eftermätning,
andra eftermätning) om nätmobbning, mobbning i skolan, empati och
moraliskt disengagemang. För interventionsskolorna undersöktes effekter
över tid. Resultaten visade att niondeklassare nätmobbade andra i högre
utsträckning mellan första och andra tidpunkten och fjärdeklassare ökade sin
empati mellan första och tredje tidpunkten. Mellan interventions- och
jämförelseskolorna undersöktes skillnader i effekter för vardera tidpunkt.
Resultaten visade att elever på jämförelseskolorna hade högre empati vid
andra tidpunkten. Dock har studien ett antal begränsningar varför dess resultat
bör tolkas med försiktighet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-06-08Author
Nasershirzadi, Nadia
Sahlin Torp, Maja
Language
swe