GUPEA >
Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten >
Department of Education, Communication and Learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL (2010-) >
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande >

Läroböcker, demokrati och medborgarskap. Konstruktioner i läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2077/58763

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gupea_2077_58763_2.pdfThesis8349KbAdobe PDF
View/Open
gupea_2077_58763_7.pdfSpikblad123KbAdobe PDF
View/Open
Title: Läroböcker, demokrati och medborgarskap. Konstruktioner i läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet
Authors: Wicke, Kurt
Issue Date: 7-Mar-2019
University: Göteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Education
Institution: Department of Education, Communication and Learning ; Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Date of Defence: 2019-03-29
Disputation: Fredagen den 29 mars 2019, kl. 13.00, Högskolan Väst, Trollhättan
Degree: Doctor of Philosophy
Publication type: Doctoral thesis
Series/Report no.: Gothenburg Studies in Educational Sciences
430
Keywords: samhällskunskap, läroböcker, demokrati, medborgarskap, diskursanalys
Abstract: Swedish citizenship education is charged with a double mission: socialization and education of democratic citizens. This means that textbooks exist in a field of tension between conveying content as true knowledge and offering it as a perspective amongst others. Critical discourse analysis (CDA) is employed in order to analyse how textbooks navigate between these poles. Thus, the thesis explores how ten textbooks in social science in upper secondary school construct citizenship and democracy as... more
ISBN: 978-91-7346-504-5 (tryckt)
978-91-7346-505-2 (pdf)
ISSN: 0436-1121
URI: http://hdl.handle.net/2077/58763
Appears in Collections:Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

 

 

© Göteborgs universitet 2011