"Estet känns som en jävla lek". En fokusgruppstudie kring talet om kunskap och det estetiska programmet
Abstract
Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur elever i årskurs nio talar om kunskap och det estetiska programmet med inriktning teater. Detta för att undersöka orsaker till att antalet sökande till det estetiska programmet sjunker. Studien tar sin utgångspunkt i frågeställningen: Hur talar niondeklassare om vad för typ av kunskap som en elev utvecklar, från det estetiska programmet med inriktning teater. Studien hämtar sitt material från fem intervjuer med sammanlagt 24 deltagare. Datainsamlingen har gjorts genom semistrukturerade/halvstrukturerade fokusgruppsintervjuer. Det insamlade materialet har analyserats med hjälp av ett kritiskt diskursanalysperspektiv.
Studiens resultat visar att när niondeklassare talar om kunskap utgår de från en diskurs som fokuserar på framtiden, i arbetet har jag valt att kalla det för en framtidsdiskurs. En diskurs innebär ett bestämt sätt att tala om och förstå världen. Eleverna talar om kunskap kopplat till deras framtid, vad de behöver för kunskap efter gymnasiet. I resultatet framgår att framtidsdiskursen styr hur elever uppfattar det estetiska programmet. Enligt diskursen finns inte estetiska kunskaper med som en del av framtidsdiskursen och därmed kan informanterna inte heller förstå kunskapen. Resultatet visar att det krävs en ökad tydlighet kring det estetiska programmet för att eleverna ska kunna se nyttan av kunskapen som de kan få från det estetiska programmet. Vidare krävs fördjupande forskning för att elever på ett mer rikligt sätt ska kunna värdera kunskapsinnehållet på ett estetiskt program och göra en mer rättvis jämförelse mellan estetiska programmet och andra program, för att därigenom tjäna på att få en så komplett och sanningsenlig bild av vad det estetiska programmet innebär och innehåller.
Degree
Student essay