Hur granskar revisionsbyråerna EY och PwC en varumärkesvärdering? –En kvalitativ fallstudie
Abstract
Inledning: Termen varumärke har genomgått en enorm förändring under det senaste seklet.
Från att knappt vara värt någonting till att bli en av de mest värdefulla immateriella
tillgångarna. Även om försök har gjorts för att harmonisera och effektivisera behandlingen av
varumärken och andra immateriella tillgångar kvarstår många frågetecken. Studiens mål är att
hjälpa läsaren förstå hur en granskning av en varumärkesvärdering sker både i teori och
praktik och hur de internationella standarderna upprätthålls.
Metod: Studien genomförs genom en kvalitativ metod inom forskningsområdet med
intervjuer genomförda med två av de största revisionsbyråerna i världen, EY och PwC.
Intervjuerna är semistrukturerade och genomfördes på revisionsbyråernas kontor i Göteborg.
Teoretisk referensram: Den teoretiska referensramen tar avstamp internationella
redovisningsstandarderna IFRS, IAS och ISO. För att sedan utvärdera forskning och nya
teorier inom området. Med fokus på nya värderingsmodeller kring varumärkesvärdering och
framförallt relief-from-royalty modellen.
Empiri: Den data som samlats in under intervjuerna presenteras i detta kapitel. Flertalet olika
ämnen och svaren till dem presenteras för att reflektera respondentens syn på att utvärdera
varumärkens värde.
Analys: Analysen kombinerar den teoretiska referensramen och empirin. Svaren från
respondenterna jämförs och sammanför de liknande och skiljande åsikter och svar som
framkommit.
Slutsats: I slutsatsen kombineras författarnas insikter med analysen för att besvara
forskningsfrågan och presentera ytterligare utmaningar och framtida forskning inom området.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-08-07Author
Hansson, Erik
Larsson, David
Keywords
Varumärken, varumärkesvärdering, värdering, revisionsbyrå, revisionsbyråer, granskning, förvärv, rörelseförvärv, IFRS 3, IFRS 13, IAS 38.
Series/Report no.
Externredovisning
17-18-34
Language
swe