Vad pratar du om? En studie av språkideologier manifesterade i sex flerspråkiga gymnasielevers tal om språk
Abstract
I den föreliggande uppsatsen presenteras en studie vars syfte är att undersöka vissa
samhälleliga värderingar om språk vilka tar sig uttryck i sex flerspråkiga
gymnasieelevers tal. Studiens syfte besvaras med hjälp av följande frågeställning:
vilka språkideologier manifesterar sig i talet hos sex flerspråkiga gymnasieelever på
en gymnasieskola i Göteborg när de talar om språk. Begreppet språkideologi, vilket
presenteras närmare i uppsatsens teorikapitel, förstås i uppsatsen som länkar skapade
av talare mellan värderingar och språk, alltså hur värderingar uttrycks genom vad man
säger – och inte säger – om språk. För att besvara studiens frågeställning och därmed
syfte har ett material bestående av sex inspelade samtal samt sex språkporträtt samlats
in. De inspelade samtalen har transkriberats och delar av transkriptionerna presenteras
i uppsatsen som excerpter vilka tillsammans med de insamlade språkporträtten ligger
till grund för studiens analys och slutsatser.
Resultatet av studien visar att de sex flerspråkiga gymnasieelever som kommer till
tals i studien skapar ett antal länkar mellan språk och värderingar i sitt tal, bland annat
mellan svenska och dess gångbarhet i Sverige, mellan engelska och dess gångbarhet
internationellt och mellan andra språk så som somaliska, igbo, dari med flera och dess
icke–gångbarhet utanför primärgruppen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-07-04Author
Sparredal, Ulf
Keywords
språkideologi
språkideologi i svensk kontext
flerspråkiga elever
språkporträtt
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe