Den rättsliga regleringen av tillstånd till kameraövervakning. I ljuset av en rättsfallsstudie i Förvaltningsrätten i Göteborg och kameraövervakningslagens syfte.
Abstract
Gällande rätt med avseende på kameraövervakning har i Sverige varit i förändring under de
senaste åren och ytterligare förändringar kan troligen komma att väntas mot bakgrund av
förslagen i en utredning avseende en ny kamerabevakningslag. Inte minst kan sådana
förändringar sägas ha sin grund i den fortskridande samhälls- och teknikutvecklingen. Denna
har enligt den föreliggande utredningen avseende en ny kamerabevakningslag fått till följd att
det idag föreligger ett ökat behov av kameraövervakning för olika ändamål i samhället. I
Sverige regleras kameraövervakning i kameraövervakningslagen, vars tillämpningsområde
avgränsas av definitionen av begreppet övervakningskamera. I praxis har denna definition
problematiserats i förhållande till övervakning inom nya användningsområden och
övervakning som sker med ny teknik. Enligt innehållet i gällande rätt kan
kameraövervakningslagen anses vara tillämplig om det rör sig om en varaktig eller
återkommande placering av en kamera, vilken används för personövervakning samt att denna
kamera fortlöpande hanteras från en annan plats än den där den är uppsatt.
Kameraövervakning som omfattas av lagens tillämpningsområde är tillståndspliktig om
kameran är uppsatt så att den kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde.
Bestämmelserna om tillstånd föreskriver en s.k. överviktsprincip, dvs. att tillstånd endast
beviljas om övervakningsintresset bedöms väga tyngre än integritetsintresset. En
undersökning av den faktiska tillämpningen i Förvaltningsrätten i Göteborg visar att en
majoritet av intresseavvägningarna, som tillämpningen av överviktsprincipen leder till, i
denna domstol får till utfall att integritetsintressen bedöms väga tyngre än
övervakningsintressen. Av avgörande betydelse för förvaltningsrättens bedömning är om det
föreligger ett behov av kameraövervakning för ett berättigat ändamål och att det inte finns
alternativa mindre integritetskränkande åtgärder som kan tillgodose ett sådant behov.
Bedömningen av andra berättigade ändamål än de som framgår explicit av lagtexten görs
vidare restriktivt. Vid bedömningen av integritetsintressen har omständigheter såsom
övervakningens omfattning, övervakningsområdets art och hur kameraövervakningen ska ske
avgörande betydelse. Den faktiska tillämpningen i Förvaltningsrätten i Göteborg konstateras i
uppsatsen mot bakgrund av detta stå i överensstämmelse med gällande rätt. I uppsatsen
framhålls emellertid även att förvaltningsrättens krav på utredningar avseende
övervakningsbehov och motiveringar avseende föreliggande integritetsintressen kan
ifrågasättas utifrån dess överensstämmelse med gällande rätt.
Kameraövervakningslagstiftningen syftar till att upprätthålla en lämplig balans mellan
behovet av kameraövervakning för berättigade ändamål och skyddet mot otillbörliga intrång i
den enskildes personliga integritet. Den generella tillståndsplikten som idag föreskrivs i
kameraövervakningslagen tar emellertid ett starkt integritetsskyddsperspektiv. Ett innehåll i
gällande rätt som upprätthåller ett starkt integritetsskydd riskerar i en kontext där det
förefaller vara svårt att visa att det föreligger ett starkt övervakningsbehov att inte förmå att
leva upp till lagstiftningens syfte. I uppsatsen hävdas således mot bakgrund av samhälls- och
teknikutvecklingen att kameraövervakningslagen inte tar hänsyn till dagens
övervakningsbehov i tillräcklig utsträckning, vilket även förhåller sig väl till det som
konstateras i utredningen avseende en ny kamerabevakningslag. En lämpligare balans mellan
övervakningsbehov och integritetsintressen kan istället upprätthållas om den generella
tillståndsplikten avskaffas i enlighet med förslaget i utredningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-02-23Author
Oskarsson, Sofia
Series/Report no.
2018:99
Language
swe