Att undervisa elever diagnostiserade med dyslexi – Klasslärares arbete, upplevelser, tankar och förutsättningar.
To educate students with dyslexia – Work, experiences, thoughts and prerequisites of primary school teachers.
Abstract
Examensarbetet fokuserar på vilka erfarenheter, vilken uppfattning och vilket perspektiv
klasslärare i årskurs 1-6 har gällande undervisning av elever diagnostiserade med dyslexi. Det
är även av intresse att ta reda på vad de gör för att upptäcka och stötta dessa elever. Syftet blir
att undersöka, förstå och presentera klasslärares arbete, upplevelser och förutsättningar kring
undervisning av elever diagnostiserade med dyslexi. Syftet preciseras med följande
frågeställningar:
1. Hur upplever klasslärare i årskurs 1-6 undervisningen av elever med dyslexi?
2. Vilken erfarenhet, utbildning och vilket behov av utbildning har klasslärare
beträffande dyslexi?
3. Vad gör klasslärarna konkret för att upptäcka och hjälpa elever med dyslexi?
4. Hur är och påverkar samarbetet med specialpedagog, skolledning och vårdnadshavare
klasslärares undervisning av elever med dyslexi?
I examensarbetet används en kvalitativ metod och material samlades in med hjälp av
semistrukturerade intervjuer. Fyra klasslärare, en specialpedagog och en rektor intervjuades
för att försöka hitta gemensamma teman gällande klasslärares syn på undervisning av elever
diagnostiserade med dyslexi. En temaanalys genomfördes sedan baserat på den insamlade
empirin.
Resultatet visar att majoriteten av klasslärarna som intervjuats upplever att de i dagsläget inte
är tillräckligt utbildade när det kommer till undervisning av elever diagnostiserade med
dyslexi och menar att den bristande kompetensen har en negativ inverkan på deras
undervisning. Lärarna upplever att de inte räcker till för alla elever och menar att det är en
anledning till att de inte har möjligheten att genomföra en så välgenomtänkt undervisning för
elever med dyslexi som de önskar. Resultatet visar att lärares attityder skiljer sig åt när det
kommer till att undervisa elever med dyslexi och att lärares, vårdnadshavares och elevens
attityder påverkar elevens vidareutveckling. Klasslärare önskar mer utbildning och stöttning
av övrig personal för att utveckla undervisningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-02-13Author
Laine, Meri
Keywords
Dyslexi, klasslärare, undervisning, kompetens, samarbete
Series/Report no.
HT17-2930-024-L3XA1A
Language
swe