Var är jag, vart ska jag och hur når jag dit? En deskriptiv studie om att införa formativ bedömning i undervisningen på sfi.
Abstract
Jag har studerat hur en skola arbetar med att införa och utveckla formativa arbetssätt
i undervisningen i svenska för invandrare (sfi). På skolan studerar runt tusen vuxna
sfi-elever och cirka 30 sfi-lärare undervisar i svenska som andraspråk.
Jag har djupintervjuat rektor och två lärare, observerat sammanlagt sju lektioner
samt varit med vid två avstämningar för samtliga sfi-lärare. Mitt syfte är att se vad
formativ bedömning innebär för mina informanter – rektor och två lärare – samt hur
de arbetar med att införa formativ bedömning i klassrummet.
Min studie visar att såväl intervjuade lärare som rektor har en god och fördjupad
förståelse för vad formativ bedömning innebär. De har också lyckats realisera den
formativa bedömningen väl under sina lektioner, även om det finns områden som
skulle kunna fördjupas ännu mer, exempelvis hur man som lärare ger feedback på ett
sätt som tydligt leder till vidare lärande.
Samtliga tre informanter ser formativt arbetssätt som en självklarhet inom
språkundervisningen och som ett förhållningssätt som är här för att stanna.
Deras val att arbeta med kollegialt lärande stämmer väl överens med den tidigare
forskning som finns. Med bakgrund i den skulle jag gärna se en utökad diskussion i
arbetslagen om vad ett formativt arbetssätt innebär och hur det realiseras i praktiken.
Den kritik som finns om formativ bedömning handlar ofta om att forskare har
dragit slutsatser utan att ta tillräcklig hänsyn till kontextuella faktorer som ämne,
miljö eller ålder. Den forskning som finns idag utgår nästan uteslutande från elever
inom grundskolan och har ofta ett fokus på matematik och naturvetenskap. Därför
vore det intressant för vidare forskning att studera formativ bedömning för vuxna
elever inom sfi samt att också ytterligare belysa språkets roll för att använda och
utsättas för formativa arbetsmetoder.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-02-08Author
Haglind Ahnstedt, Carina
Keywords
formativ bedömning
sfi
bedömning för lärande
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe