Show simple item record

dc.contributor.authorHansson, Johan
dc.date.accessioned2018-02-07T08:11:01Z
dc.date.available2018-02-07T08:11:01Z
dc.date.issued2018-02-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/55289
dc.description.abstractStudiens resultat visar att lärarna uppfattar betyg som en nödvändig del av skolan. Betygens kunskapsutvecklande funktion upplevdes inte leva upp till sitt syfte, eftersom det inte gynnade det stora flertalet elever kunskapsmässigt. Betygen verkar dessutom anses skapa en stress hos både lärare och elever. Lärarna kände att betyg förenklade gestaltandet av elevers lärande för samtliga inblandade parter, men även förändrade lärandefokusen från att eleven lär sig för sin egen skull till att de lär sig för högre betyg. Betyg upplevdes behövas när elever söker olika gymnasium. Det lyfts fram att betyg har en disciplinär funktion i klassrummet samt att det kan underlätta bedömningsarbetet i undervisningen. Dessutom menas det att betygen ska gynna strävan mot en likvärdig bedömning eftersom elever bedöms efter samma mål. Lärarna upplever att bedömningsfunktionen främst blir summativ i matematiken. I årskurs 6 blir underlagen ännu viktigare på grund av betyg och påverkar således undervisningen. De förklarade att elevernas brister blev tydligare och att pressen på både lärare och elever att åtgärda bristerna för att nå önskat betyg förstärktes. Att behöva underkänna elever var motstridigt, eftersom det inte upplevdes konstruktivt och försämrade skollust och självförtroende.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHT17-2930-021-L6XA1Asv
dc.subjectGrades, lifeworld, phenomenology, assessment, teachers´ perceptions, teachers´ experiencesv
dc.titleDömd att bedöma. En fenomenologisk studie av betygssättande lärares livsvärld och undervisning.sv
dc.title.alternativeSentenced to judge. A phenomenological study of grading teacher’s lifeworld and teaching.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record