Show simple item record

dc.contributor.authorBokne, Lisa
dc.contributor.authorWåhlberg, Alice
dc.date.accessioned2018-01-19T09:51:11Z
dc.date.available2018-01-19T09:51:11Z
dc.date.issued2018-01-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/55021
dc.descriptionBackground: A majority of first-time expectant parents participate in parenthood education classes led by midwives. The aim of the parenthood education classes is to support first-time expectant parents and provide them with strategies to be able to cope with pregnancy, delivery and parenthood. The formation of the parenthood education classes varies between antenatal clinics and the time proportion is limited. There are very few studies that illustrate what parents consider the parenthood education classes should contain to prepare them for delivery. Aim: To investigate what new first-time parents consider the parenthood education classes should contain to make them feel safe both before and during labour. Method: A qualitative interview study with six couples of new parents and two new mothers at two maternity wards in western Sweden was conducted. Qualitative content analysis was used to analyse the collected data. Results: The result of this study shows different aspects that new parents requested that the parenthood education classes should acquire to make them feel safe, both before and during delivery.Two categories were identified: Firstly, that specific and substantial information is important to feel safe before and during delivery and secondly, that a shared strategy provides safeness both before and during delivery. Conclusion: The parents considered it important that the parenthood education classes provide information about the first stage of labour and when the right moment to go to the delivery ward is, parturition, pain and pain relief. Furthermore, the new parents emphasized the importance of strategies to cope with pain and to have support during the delivery. The result can be used by midwifes to develop the parenthood education classes to better satisfy the needs and expectations of future parents.sv
dc.description.abstractBakgrund: Majoriteten av blivande förstagångsföräldrar deltar i föräldrautbildning (FUB) som leds av barnmorskor. Målet med FUB är att ge stöd och stärka blivande föräldrar och förse dem med strategier för att kunna hantera graviditet, förlossning och föräldraskap. Utformningen av FUB varierar mellan olika barnmorskemottagningar och omfattningen i tid är begränsad. Det finns få studier som belyser vad föräldrarna själva anser att FUB ska innehålla som förberedelse inför förlossningen. Syfte: Syftet är att undersöka vad nyblivna förstagångsföräldrar anser att FUB ska innehålla för att de ska känna sig trygga inför och under förlossningen. Metod: En kvalitativ intervjustudie med sex nyblivna föräldrapar och två nyblivna mammor genomfördes på två BB-avdelningar i Västsverige. Kvalitativ innehållsanalys användes för att analysera det insamlade materialet. Resultat: I resultatet framkom olika aspekter som de nyblivna föräldrarna ansåg att FUB ska innehålla för att de ska känna sig trygga inför och under förlossningen. Två kategorier identifierades: Konkret innehåll i information har betydelse för att känna trygghet inför och under förlossningen och En gemensam strategi skapar trygghet inför och under förlossningen. Slutsats: Föräldrarna ansåg att det är av betydelse att innehållet i FUB består av information om latensfasen och vilket som är rätt tillfälle för att åka in till förlossningsavdelningen, samt om förlossningsprocessen, smärta och smärtlindring. Det visade sig också vara betydelsefullt med strategier för att kunna hantera smärtan och för att partnern skulle kunna vara ett stöd under förlossningen. Resultatet kan användas av barnmorskor för att utveckla FUB för att bättre möta framtida föräldrars behov och förväntningar.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectBarnmorskasv
dc.subjectföräldrautbildningsv
dc.subjecttrygghetsv
dc.subjectstödsv
dc.subjectempowermentsv
dc.subjectkvalitativ innehållsanalyssv
dc.titleVi ville vara rustade inför förlossningen - En kvalitativ studie om föräldrautbildning som förberedelse inför förlossningensv
dc.title.alternativeWe wanted to be equipped for the delivery – A qualitative study about parenthood education classes as preparation for the deliverysv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record