Celebrating Elfrida Andrée’s 150th Anniversary Cathedral Organistship in Göteborg
Summary
Elfrida Andrée var världens första kvinnliga
domkyrkoorganist. Hon tillträdde sin tjänst i Gustavi
domkyrka i Göteborg 1867. Detta uppmärksammades
150 år senare, under Göteborg Internationella
Orgelakademi. Organisten Karin Nelson gav en konsert i
Vasakyrkan tillsammans med Ingemar Roos och
brassensemble.
Supported by
Göteborg International Organ Academy
Description of project
Med anledning av att det i år är 150 år sedan Elfrida
Andrée tillträdde sin tjänst som domkyrkoorganist i Göteborgs domkyrka uppmärksammades detta under Göteborg internationella orgelakademi i oktober 2017.
Jag fick frågan att ge en konsert med hennes orgelmusik
och föreslog att denna konsert skulle förläggas till i
första hand Christinae kyrka (Tyska kyrkan) eller
Domkyrkan i Göteborg. Orsaken till detta var att Elfrida
Andrée ofta spelade i dessa kyrkor och att orgeln i
Christinae kyrka efter den sista restaureringen i stil har
närmat sig det instrument som fanns under Elfrida
Andrées livstid. Efter en tids övervägande kom jag fram
till att jag bland annat ville framföra hennes
Orgelsymfoni nr 2 för orgel och brassensemble. Detta
verk har jag spelat två gånger tidigare, senast för fem år
sedan med Göteborg Wind Orchestra i Christinae kyrka i
Göteborg. Det var även i Christinae kyrka som denna
orgelsymfoni uruppfördes år 1893, året efter det
komponerades. Verket är en omarbetning av Andrées
violinsonat i Ess-dur från 1872. Orgelsymfonin
tilldelades andra pris i en kompositionstävling i Bryssel
1894. På grund av andra aktiviteter visade det sig att
det inte var möjligt att förlägga höstens konsert till vare
sig Christinae kyrka eller Domkyrkan. Det blev därför
konsert i Vasakyrkan istället och med spel på Eskil
Lundénorgeln från 1909. Till min hjälp i orgelsymfonin
för orgel och blåsare hade jag Ingemar Roos med
brassensemble. Konserten inleddes med Elfrida
Andrées Koral med variationer som inleds med en
fyrstämmig harmonisering av koralmelodin Jesus dig i
djupa nöden (nr 449 i 1986 års psalmbok) och som i vår
version spelades av brassensemblen. Därefter spelade
jag de tre variationerna och avslutade med att spela
koralsättningen igen, denna gång tillsammans med en
solotrumpet i melodistämman. Sista frasen spelades
enbart i orgelstämman i mycket svag registrering. Nästa
komposition på programmet var Andrées Larghetto för
orgelsolo från 1893.
Konserten avslutades med det ovan nämnda verket
Orgelsymfoni nr 2 för orgel och
”Messingblåsinstrument” bestående av satserna Allegro
moderato, Andante cantabile och Finale: Allegro
maestoso. De båda yttersatserna är mäktiga och
energiska i sin karaktär och kräver en orgel med starka
stämmor medan mellansatsen är introvert i sin
karaktär. Vasakyrkans orgel och dess
kombinationssystem har haft stora problem under de
senaste åren, nu var det dock värre än någonsin. Vid
genrepet kvällen innan konserten var plötsligt alla mina
drygt 60 förinställda kombinationer borta. Jag fick
därför under genrepet provisoriskt registrera upp
orgeln, ibland samtidigt som jag spelade. När genrepet
var slut började ett längre kvälls- och nattpass för mig
vid orgeln där jag återigen fick programmera in nya
kombinationer och gissa mig till lämpliga klanger som
förhoppningsvis skulle passa till blåsensemblen. Jag har
aldrig varit med om något liknande under alla mina år
som konsertgivare och försökte så gott det gick att
behålla lugnet och arbeta metodiskt under de sena
timmarna. Det fanns ingen möjlighet att spela igenom
verket med blåsarna innan konserten utan svaret på
mina val av registreringar skulle jag få först vid
konserten. Dessutom hade jag en stark oro om att
kombinationerna skulle ha försvunnit igen när jag
återigen slog på orgeln efter nattens korta vila.
Glädjande nog fanns kombinationerna kvar och
konserten genomfördes på ett tillfredsställande sätt.
När jag lyssnar på inspelningen från konserten finner jag
att orgeln ibland är lite svag, detta berodde dock inte på
valet av mina kombinationer utan att tre av orgelns
starkaste stämmor inte var spelbara, något de inte hade
varit under de sista veckorna även innan konserten. I
samtal med dirigenten Ingemar Roos efter konserten
konstaterade vi båda att vi upplevde att det funnits ett
starkt fokus och engagemang som vi var mycket tillfreds
med. Att döma av publikens varma applåder efter
konserten kunde vi dra slutsatsen att de också
uppskattade det de hade hört. Så här i efterhand kan
jag bara känna en tacksamhet över att det faktiskt gick
att musicera på hög nivå trots de yttre
omständigheterna som omgärdade
konsertförberedelserna.
Description of work included
Ljudinspelning konsert med musik av av Elfrida
Andrée (1841-1929); Koral med variationer,
Larghetto, Orgelsymfoni No 2 för Orgel och
Messingblåsinstrument samt skriftlig reflektion
över process och genomförande.
Type of work
Konsert
Published in
Vasakyrkan, Göteborg
Link to web site
http://www.organacademy.se/programme/
Date
2017-10-22Creator
Nelson, Karin
Keywords
Orgelkonsert
Elfrida Andrée
orgelsymfoni Ess-dur
Koral med variationer
Larghetto
Karin Nelson
Vasakyrkans orgel i Göteborg
Ingemar Roos,
blåsensemble
Publication type
artistic work
Language
swe