• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att ställa frågor vid problemlösning -- Bedömning för lärande i matematik

Abstract
Denna undersökning syftar till att ta reda på hur gymnasielärare använder problemlösning i sin undervisning och hur de bedömer elevernas kunskaper i problemlösning i ämnet matematik. I denna undersökning har det sociokulturella perspektivet varit den teoretiska utgångspunkten. För att kunna uppnå syftet med denna undersökning har fem kvalitativa intervjuer gjorts med gymnasielärare i Västsverige. Analysen av intervjuerna delades in i sex kategorier om både problemlösning och bedömning. Lärarna poängterar att det är viktigt att ha grundkunskaper inom matematik för att kunna lösa problem och resultatet lyfter fram att formativ bedömning är effektfullt för elevernas utveckling av problemlösningsförmågan. Problemlösning i undervisning kräver en god planering och att ge formativ bedömning till eleverna är tidskrävande. Det händer även att lärare möts av motstånd till formativ bedömning då elever gärna vill ha en summativ bedömning på sina arbeten.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53939
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_53939_1.pdf (5.249Mb)
Date
2017
Author
Cederbom, Johan
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV