The Paradoxes of Business Model Innovation: A study of competing concerns in e-commerce
Abstract
We have all read about digitalization and the rapid pace of technological progress that is
changing the business landscape. Companies are forced to adapt as customers’ expectations
become higher as well as find new ways to create value in order to stay competitive. In order
to benefit from the business opportunities that arise from digitalization, companies need to
adjust their traditional ways of doing business. According to existing literature, organizations
need to include business models in their innovation processes, but there are few companies that
fully understand the process of business model innovation and the value that it generates.
Companies face a challenge when it comes to maintaining the traditional way of conducting
business and at the same time adapting to new innovation practices. This is something that can
be recognized in the manufacturing industry. This study in turn investigates the contradictions
that manufacturing companies face when exploring new business models and we have with the
help of a qualitative study looked into how these companies manage establishing an ecommerce.
This is of importance as it has become more difficult for companies to retain
traditional business models whilst adjusting to digitalization without destroying existing
fundamental business development practices.
Degree
Master theses
Other description
Vi har alla läst om hur digitaliseringen och den snabba teknologiska utvecklingen påverkar
affärslandskapet. Företag tvingas anpassa sig och hitta nya sätt att vara konkurrenskraftiga på,
samtidigt som kunders förväntningar blir högre. För att kunna ta till vara på de möjligheter som
kommer med digitaliseringen måste företag justera sina traditionella sätt att bedriva sin
verksamhet på. Enligt existerande litteratur måste företag inkludera sina affärsmodeller i
innovationsprocessen, men det är få företag som förstår processen för affärsmodellinnovation
och det värde som det genererar. Företag står inför en utmaning när det kommer till att bibehålla
det traditionella sättet att bedriva sin verksamhet på samtidigt som de anpassar sig till nya sätt
att innovera sig på. Detta är något som blir tydligt inom den tillverkande industrin. Den här
studien undersöker de motsättningar som tillverkande industriföretag står inför när de utforskar
nya affärsmodeller och vi har med hjälp av en kvalitativ studie tittat närmare på hur dessa
företag hanterar etablerandet av en e-handel. Det här är av stor vikt eftersom det har blivit
svårare för företag att bibehålla sina traditionella affärsmodeller medan de anpassar sig efter
digitalisering, utan att förstöra existerande fundamentala affärsutvecklingsprocesser.
Date
2017-09-14Author
Öhrnberg, Isabella
Elserth Petersson, Josefin
Keywords
Business models
business models innovation
Business Model Canvas digitalization
manufacturing industry
Series/Report no.
2017:056
Language
eng