GLÄDJE – är det samma för alla? En studie om värdeord och värderingar
Abstract
Syftet med studien var att beskriva och analysera ledningens och medarbetarnas syn på värderingsfrågor och företagskulturen i en större organisation. Vi ville undersöka hur väl
ledningsgruppens syn överensstämmer med medarbetarnas, studien utgår alltså från
ledningsgruppens perspektiv. Vi använde oss av kvantitativ och kvalitativ metod i studien.
För att inhämta vårt empiriska material genomförde vi semistrukturerade intervjuer samt en enkätundersökning. Enkäten besvarades av 99 respondenter och våra intervjupersoner bestod av personalchef, butikschef och handlaren (ägaren).
Det insamlade materialet har analyserat utifrån tidigare forskning och de teorier som återfinns
inom ämnet från bland annat; Schein, Kunda, Alvesson och Engquist. Vi har i vår studie
kommit fram till att både medarbetare och ledning tycker att värdeord är viktigt. Det är dock svårt att mäta värdeordens effekt i organisationen, men att en av framgångsfaktorerna för att lyckas med att implementera värdeord är kommunikation från ledning till medarbetare.
Speciellt svårt med kommunikationen kan det vara i en organisation med hög personalomsättning och många deltidsanställda, likt den organisation vi undersöker, och att det behövs ett frekvent arbete med värdeord för att de skall antas av dess medlemmar. Vi såg även att det var de mest branschspecifika värdeorden som kom till störst uttryck hos medarbetarna, trots ett gediget arbete av ledningsgruppen för att göra samtliga ord lika relevanta.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2017-08-30Author
Adolfsson, Karin
Fredling, Helena
Keywords
kultur
företagskultur
värdeord
värderingar
antaganden
normer
kommunikation
Series/Report no.
Management & organisation
17:26
Language
swe