INFLUENCIA INTERLINGÜÍSTICA EN ADQUISICIÓN DE NUEVAS LENGUAS. Estudio realizado con estudiantes multilingües de un instituto sueco
Abstract
De flesta studier om andraspråksinlärning kretsar kring modersmålets (L1) påverkan när det gäller språkinlärning där man inte brukar ta hänsyn till personens hela språkbakgrund som kan vara rele-vant när man lär sig ett nytt språk. Syftet med denna studie är att utforska hur elevernas egna språk-bakgrund aktiveras när de stöter på ett helt nytt språk, i det här fallet spanskan. Elever på en svensk gymnasieskola som inte har läst spanska tidigare har intervjuats om sin inställning till spanska språ-ket genom en kvalitativ studiemetod som innefattade även en översättningstest, av en text skriven på spanska. Alla informanter är flerspråkiga, dvs. de kan mer än ett språk. Efter intervjuundersök-ningen framgår även att det inte är modersmålet (L1) som påverkar inlärningen mest, utan de andra språken (L2) man har i sin språkbakgrund. Det visades också att den öppna och positiva attityden till spanskan hos informanterna blev särskilt märkbar i praktiken när de översatte texten. Flersprå-kigheten samt den nyfikna attityden är effektiva verktyg när man lär sig ytterligare ett nytt språk.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2017-08-02Author
Garay Katona, Lili
Keywords
spanska
flerspråkighet
modersmål
målspråk
språkligt inflytande
inställning
gymnasiet
Sve-rige
multilingüismo
lengua primera
lengua meta
influencia interlingüística
actitud
instituto
Suecia
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats spanska
SPL 2017-028
Language
spa