UPPLEVELSEN AV MS FATIGUE KURSENS BETYDELSE I VARDAGEN FÖR PERSONER MED MULTIPEL SKLEROS.
Abstract
Bakgrund Den arbetsterapeutiska interventionen MS fatigue kurs har kliniskt prövats under hösten 2016 och det finns behov att ta del av deltagarnas upplevelse för att kunna utveckla interventionen för svenska förhållanden. Syfte Syftet med studien är att beskriva deltagarnas upplevelse av MS fatigue kursens betydelse i deras vardag. Metod Kvalitativ metod med induktiv ansats. Fyra intervjuer genomfördes. Datamaterialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat Analysen resulterade i tre kategorier; förståelse ger trygghet, hitta sin aktivitetsbalans och förändrad självbild. Slutsats Resultatet visar på effekter på hantering av fatigue, balans i vardagen och självkänsla. Deltagarna i MS fatigue kursen har genererat kunskap som bidragit till känslan av trygghet. De har tagit till sig vissa strategier angående planering, prioritering och återhämtning i vardagen vilket bidragit till aktivitetsbalans. En förändrad självbild är resultatet av känslan av att duga och kraften att kommunicera sina behov.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-05-31Author
Backestedt, Lina
Gunnarsson, Hanna
Keywords
qualitative design
occupational therapy
multiple sclerosis
fatigue
Language
swe