Show simple item record

dc.contributor.authorStröm, Sofiasv
dc.date.accessioned2017-03-22T10:33:00Z
dc.date.available2017-03-22T10:33:00Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/51999
dc.description.abstractDenna uppsats är riktat till att försöka förstå hur en svensklärare arbetar med sin muntliga respons under ett skrivmoment i svenska. Syftet med uppsatsen är att undersöka samtalet mellan lärare och elever i klassrumskontexten. Jag vill lyfta hur läraren och eleverna uttrycker sig under ett skrivmoment i svenska genom att dokumentera de interaktioner som jag kallar för responsdialoger. Studien tar avstamp i en sociokulturell teori genom att utgå från samtalets medierande funktion. Den teoretiska utgångspunkten utgår från att kunskap byggs upp i samspelet med varandra i en social kontext. Fokus läggs på lärande genom kommunikationshandlingen samtal, vilket bottnar i teorier om en dialogisk undervisning. Metod och urval bestod av två klassrumsobservationer på 29 elever i årskurs två på ett samhällsvetenskapligt program, samt en semistrukturerad djupintervju med deras undervisande lärare. Observationstillfällena hanterade samma skrivmoment, vilket erbjöd ett bra tillfälle att följa skrivprocessen och dialogen mellan elever och lärare.sv
dc.language.isosvsv
dc.title"Tänk nu inte att detta är en skola! Om svensklärarens och elevers responsdialoger under ett skrivmoment i klassrummetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för litteratur, idéhistoria och religionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record