IDEOLOGI PÅ 140 TECKEN En analys av populism och ideologi på den sociala medieplattformen Twitter
Abstract
Examensarbete: 15 hp
Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Termin/år: HT/2016
Handledare: Niclas Håkansson
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidantal: 50
Antal ord: 13 649
Nyckelord: Twitter, populism, ideologi, Sverigedemokraterna, sociala medier
Syfte: Studien syftar till att undersöka hur det är möjligt att kommunicera ett så komplext
ämne som ideologi genom Twitter, vars speciella förutsättningar ställer krav på en kort och koncis kommunikation.
Teori: Uppdelad i två avsnitt, ett om ideologi, populism och högerpopulism och ett om politisk
kommunikation på sociala medier.
Metod: En kvantitativ innehållsanalys används i en första förstudie och sedan en kvalitativ
textanalys i studiens huvudsakliga analys- och resultatdel.
Material: 66 tweets plockade från fyra olika konton kopplade till Sverigedemokraterna.
Resultat: Resultaten från studien visar att det går att kommunicera ideologiska budskap genom
Twitter. Vidare visar resultaten att Sverigedemokraternas kommunikation är anpassad i viss form efter mediernas logik och plattformens olika förutsättningar.
Kommunikationen håller sig även i stor grad inom de områden som partiet profilerar som kärnfrågor, där de redan har en etablerad ideologisk ståndpunkt
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-02-15Author
Serner, Tom
Gustafsson, Niklas
Keywords
Twitter, populism, ideologi, Sverigedemokraterna, sociala medier
Series/Report no.
C988
Language
swe