”LADDA OCH INFORMERA” En kvalitativ studie om Försvarsmaktens samarbete med reklambyrån Volt
Abstract
Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Termin/år: Ht/2016
Handledare: Magnus Fredriksson
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidantal: 36
Antal ord: 14 757
Nyckelord: recognition, auto-communication, public sector organization, brand building, reliance, generalized other, campaign, identity, advertising agency, organization
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur betydelsen och bakgrunden av varumärkeskampanjen “Du nya, du fria” skiljer
sig för beställaren Försvarsmakten och utföraren Volt i fråga om omvärldsaktörers erkännande.
Teori: Erkännande, generaliserade andre, varumärkesbyggande organisationsidentitet & autokommunikation
Metod: Kvalitativa respondentintervjuer
Material: Fyra respondentintervjuer och en gruppintervju á två personer, genomförda i Stockholm.
Resultat: Resultatet visar på att de studerade organisationerna i ämbete av beställare och utförare av Försvarsmaktens
varumärkeskampanj “Du nya, du fria” förhåller sig till och eftersträvar olika former av erkännande från olika aktörer i sin omvärld. Erkännandet från de aktörerna är viktigt i reklamköparen och -producentens kamp att positionera sig i
respektive bransch eller organisation. Kampanjen som gemensam produkt betyder olika för de två parterna då de erhåller erkännande från olika håll och från olika aktörer.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-02-14Author
Erikson, Axel
Rasmusson, Johanna
Keywords
recognition, auto-communication, public sector organization, brand building, reliance, generalized other, campaign, identity, advertising agency, organization
Series/Report no.
C979
Language
swe