MOD
Summary
Genom en rad publika platsspecifika dansimprovisationer där ljudlandskap, dansfilmer, objekt och koreografiska moduler användes, prövade jag hur en öppen process kan vara en metod för hur ett större sceniskt verk kunde byggas. Genom att ha en transparent arbetsprocess blev fler frågor runt samtida scenkonst synliggjorda. Bla utvecklades en särskilt förståelse för hur publikrelationer kan byggas, hur min konstnärliga intention överförs i produktioner med andra aktörer på scenen samt kvaliteter i ett konstnärligt ledarskap.
Supported by
Atalante Residens 2 veckor Ny koreografi
Dans och Cirkushögskolan Residens 10 veckor
Dans centrum Väst residens 2 veckor
Vrångsholmens vänner Arkivmaterial
A-venue Högskolan för scen och musik residens
Folkuniversitetet
Balettakademin Göteborg
Göteborgs stad Kulturstöd
Frimurarlogens kulturstipendium
Description of project
Jag ville undersöka ordet MOD i en scenisk process, utformning och som berättartekniskt grepp där arkivmaterial sammanflätades i en nutida kontext. Cirka ett års förproduktion utformades till ett sceniskt verk med 27 dansare på Atalante med premiär den 15:e oktober 2016.
Jag gjorde research i texter och arkivmaterial från Räddningsinstitutet Vrångsholmen, ”Fallna kvinnor” av Eva F Dahlgren, ”Modet att skapa” Rollo May och ” Diffracting Diffraction: Cutting Together-Apart” av Karen Barad. Under processen kopplades studenten Oda Sander från Teatervetenskapen in som undersökte min metod och skrev sin uppsats om den.
I formuleringen gentemot en tänkt läsare/publik skrev jag:
”Att befinna sig i det okända avkräver beslut, risktagande och MOD för att värja sig mot det kända.
Det här är en föreställning där strukturer raserats, rummet brutits upp och tiden ställts inför rätta. Kroppar blir anonyma och utbytbara moduler i en stundtals respektlös lek, där bara några få utvalda får delta, träda fram och skapa mening samt innehåll.
Både medverkande och publik ställs inför frågorna
- Vem har mod att agera självständigt i en kollektiv överenskommelse?
- Vem representerar kollektivet?
De andra, resten, blir statister och vittnen till det som uppstår. Trots utanförskapet har de makt i själva återberättandet av vad som skapats av vem och när, i det som förs vidare och bildar historien. Det osammanhängande och lösryckta skapar sammanhang och nya strukturer. Verket speglar vår samtid men hämtar fakta från det förgångna i formulerandet av identiteter bortom det anonyma.
Benedikte arbetar med motsättningar, motståndsrörelser och maktstrukturer både som ideologisk utgångspunkt och konstnärligt innehåll i sina verk. Hon vill utmana och utforska gränserna för koreografi och kroppars maktpositioner i ett delat rum. Benedikte Esperi – artist, konstnärlig ledare och koreograf.”
Undersökandet redovisas genom en rad publika samtal, föreställningar och bildsekvenser som går att se via länkarna.
Type of work
Publikt undersökande av koreografiskt material där metoder för hur improvisation – instant composition- kan tillämpas sceniskt i samverkan med historiska arkiv och dansfilmer.
Published in
Dans- och Cirkus Högskolan Stockholm
A-venue Kungsportsavenyn 25 Göteborg
Högskolan för scen och musik
Danscentrum Väst
Vrångsholmen Tanums kommun
Frimuralogens Stipendiekonsert Göteborg
Atalante Göteborg
Link to web site
https://benedikteesperi.com/multimodala-moduler/
http://scenkonstportalen.riksteatern.se/produktion/4135
https://vimeo.com/187083898
https://vimeo.com/186370012
https://vimeo.com/187640165
https://vimeo.com/187639086
https://vimeo.com/187251881
Other description
Tillämpad återkopplingsmetod var Critical Response Process under handledning av Liz Lerman, gästföreläsare och workshopledare under 3 dagar för personal på HSM våren 2016
http://www.lizlerman.com/crpLL.html
Date
2016Creator
Esperi, Benedikte
Keywords
Publikt processarbete
koreografi
konstnärlig metod
konstnärligt ledarskap
scenisk gestaltning
Benedikte Esperi
MOD
undersökande scenkonst
dansimprovisation
dansfilm
ljudlandskap
Publication type
artistic work