Show simple item record

dc.contributor.authorÅgestedt, Sannasv
dc.date.accessioned2016-10-05T10:26:40Z
dc.date.available2016-10-05T10:26:40Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48112
dc.description.abstractAbstract Uppsatsen undersöker på vilka grunder ett läsprojekt organiseras och vilka föreställningar som ligger till grund för sådana satsningar. Utgångspunkterna för studien är ett läsprojekt som startats på en västsvensk gymnasieskola i en klass där läsförståelsen har identifierats som mycket låg efter att ett läsförståelsetest genomförts. Genom intervjuer och observationer har läsprojektet studerats och analyserats. Projektet är utformat så att klassen, indelad i fyra olika grupper, tillsammans med en lärare träffas en gång i veckan utöver ordinarie skolschema och läser. Analysen av materialet resulterade i en bild där en autonom syn på läskompetens är rådande bland deltagarna på alla nivåer i projektet vilket resulterar i en verksamhet där det är grundläggande färdigheter så som avkodning som ska utvecklas. Det finns också en föreställning om att läskompetenser utvecklas genom att läsa mer och att tid till att läsa prioriteras framför undervisning om hur man läser.sv
dc.language.isosvsv
dc.title"Ju mer man läser ju bättre blir man ju på det såklart" En studie om ett läsutvecklingsprojekt på gymnasietsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för litteratur, idéhistoria och religionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record