Show simple item record

dc.contributor.authorLiljeblad, Paulina
dc.date.accessioned2007-09-11T12:17:12Z
dc.date.available2007-09-11T12:17:12Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/4769
dc.description.abstractNär jag förra terminen var ute på VFU (verksamhetsförlagd utbildning) på en högstadieskola så tog jag under en halvklasslektion tillfället i akt att diskutera kvinnors plats i läroböcker i historia. Jag frågade först mina elever hur många kvinnor de trodde fanns namngivna i deras lärobok i historia för år 8. Svaren varierade men låg någonstans i mellan fem och tio. Det korrekta svaret var fyra (!). När jag sedan frågade varför kvinnorna verkade vara så underrepresenterade så fick jag till svar att ”de gjorde ju inget intressant”. Det var under den lektionen som ett intresse för att titta närmare på just kvinnans plats eller brist på plats i läroböckerna i historia väcktes hos mig. I den här uppsatsen kommer jag med en början i läroböcker från 1950-talet följa kvinnor i läroböcker i historia för år 7-9 fram till år 2005. Detta för att se hur de beskrivs, vilket utrymme de får och vilka kvinnor som får utrymme. Resultatet kommer sedan att kopplas till vad som sker inom kvinnorörelsen under samma tid och de teorier kring genus i historieskrivningen som har utvecklats under åren. Frågan är om kvinnorörelsens och genusforskningens allt starkare ställning satt sina spår i läroböckerna i historia.eng
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt07 1040-08Ieng
dc.title”De gjorde aldrig något intressant” En uppsats om kvinnans plats i läroböcker i historia för grundskolans senare deleng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record