Show simple item record

dc.contributor.authorEliasson, Alice
dc.contributor.authorHagman, Sofia
dc.date.accessioned2016-09-05T12:50:13Z
dc.date.available2016-09-05T12:50:13Z
dc.date.issued2016-09-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/46584
dc.description.abstractTeoretisk referensram: Transporter är grundläggande för att företagsamhet och konsumtion i samhällen skall fungera. Därför är logistikfunktioner viktiga för att upprätta effektiva distributionskedjor. Det har skett en förändring av distributionsstrategier över tid, trenden går mot att företag centraliserar sina lagerpunkter, främst av ekonomiska skäl. Reducering av antalet lagerpunkter sägs leda till stordriftsfördelar och minskade marginalkostnader för lagerhållna varor. Centrallager sägs även leda till att transporter i högre utsträckning kan samlastas vilket kan öka fyllnadsgraden per sändning, således kan omstrukturering av lager och distribution förändra det utförda trafik- och transportarbetet. Transportarbete som mäts i antalet tonkilometer, kan påverka transportkostnaderna. Eftersom miljöaspekter numera värderas som en minst lika viktig beslutsvariabel, kan också förändringen av koldioxidutsläpp anses central vid beslut angående omstrukturering. Syfte: Studien har problematiserats utifrån en fallstudie av ett anonymiserat företag. Fallstudiens syfte är att beräkna hur transportarbetet förändras hos fallföretaget vid en förändring av lagerstruktur, från decentraliserad till centraliserad lagerstruktur. Samt visa hur transportkostnaden och mängden koldioxidutsläpp skulle kunna påverkas när fallföretagets distributionskedja förändras. Frågeställningar: Studien kommer besvara följande frågeställningar: • Hur förändras totala antalet tonkilometer vid centralisering av lagerstruktur? • Hur påverkas transportkostnad vid centralisering av lager? • Hur påverkas koldioxidutsläppet vid centralisering av lager? Metod: För att ta reda på hur fallföretagets transportarbete påverkats i tonkilometer, samt visa hur transportkostnader och koldioxidutsläpp förändrats har främst kvantitativ data använts, vilket kompletterats med kvalitativ data i form av en semistrukturerad intervju. Respondenten i intervjun var fallföretagets Supply Chain Manager som har en övergripande roll över företagets logistikfunktioner. Slutsats: Den strukturella förändringen från decentraliserade lagerpunkter till en centraliserad lagerpunkt resulterar i att fallföretagets tonkilometer kommer att öka. Förändringen av antalet tonkilometer visar att transportkostnaderna minskar när antal tonkilometer ökar. Illustrationen av koldioxidutsläpp visar att fallföretagets bidragande andel av speditörernas utsläpp kommer att minska.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries15/16:22sv
dc.titleAnalys av skillnader vid centraliserad och decentraliserad lagerstruktur - En fallstudie med avseende på tonkilometer, transportkostnad och koldioxidutsläppsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record