• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Affärsmodellens framställning i årsredovisningen –Före, under och efter lanseringen av <IR>

Abstract
Bakgrund: Integrerad rapportering är ett koncept som utvecklats i ett led att identifiera hur ett företag skapar värde över tid. Ett element som inkluderas i <IR>s ramverk är affärsmodellen och dess betydelse för företag. Syfte: Studien ämnar undersöka huruvida IIRCs ramverk har haft en effekt i sättet företag utformar och framställer sina affärsmodeller i sin årsredovisning innan och efter ramverket lanserats. Avgränsningar: Studien begränsas till tolv svenska börsnoterade bolag och diskursen kommer att utföras enbart utifrån deras årsredovisningar. Vidare avgränsning berör vilka delar som <IR> ramverket definierar som affärsmodell där vi har exkluderat de delar som inte är konkret beskrivna som affärsmodell av IIRC. Metod: En explorativ studie som genom diskursanalys av årsredovisningar för åren 2010, 2012 och 2014 från tolv svenska börsnoterade bolag letar efter skillnader i sättet de presenterar sina affärsmodeller som kan kopplas till <IR> ramverket. Teoretiska perspektiv: De vetenskapliga teorierna som har legat till grund för analysen är institutionell teori och intressent teorin. Vidare har två teoretiska perspektiv för definition av begreppet affärsmodeller tillämpats: <IR> ramverket utgivet av IIRC samt Osterwalder och Pigneurs (2013) definition av affärsmodeller. Resultat och slutsats: Majoriteten av de analyserade företagen har framställt sina affärsmodeller främst utifrån IIRCs definition av begreppet, men det är först från och med 2014 som majoriteten av företagen har tagit upp det konkreta begreppet affärsmodell. Detta ger oss anledning att tro att förekomsten av de inkluderade nyckelbegreppen kan kopplas till intressentteorin och det som Egels benämner “varumärkestolkningen” alternativt “innovationstolkningen”.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/46540
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_46540_1.pdf (910.5Kb)
Date
2016-08-31
Author
Hjertén, Malin
Andersson, Linnéa
Keywords
Affärsmodell, <IR>, Osterwalder och Pigneur, Integrerad rapportering, explorativ, diskursanalys
Series/Report no.
Externredovisning
15-16-51
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV