”För det är inte alltid chefen som har rätt” - En studie om kultur, organisationskultur och ledarskap i ett svenskt företag med japanska ägare
Abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur kultur, organisationskultur och ledarskap uppfattas
efter att ett svenskt företag övergått i utländsk ägo. Syftet är vidare att göra en uppföljning av
en studie som genomfördes inom samma företag sju år efter uppköpet samt beskriva hur det
ser ut idag. Det studerade företaget är en tillverkande industri i Mellansverige som blev
uppköpt av japanska ägare år 2000 och har sedan dess infört en företagsanpassad lean
production.
Studien har en kvalitativ ansats och är en uppföljning på en tidigare studie som innefattar två
publikationer (Oudhuis & Olsson, 2007; Oudhuis och Olsson, 2011). Det empiriska materialet
har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med chefer och medarbetare inom området
produktionslogistik på företaget.
De slutsatser som kunnat dras är att det till störst del är den svenska kulturen som upplevs
leva kvar på företaget, men vissa delar av japansk kultur kan också urskiljas.
Organisationskultur uppfattas som ett komplext begrepp och beskrivs dels vara något som
ledningen vill förmedla i organisationen, men också något som fungerar som en vägledning
för cheferna. Slutsatsen kan även dras att ledarskapet på företaget främst är relationsinriktat
och motivation lyfts fram som en viktig aspekt. Både likheter och skillnader mellan denna
studie och den tidigare genomförda studien har kunnat identifieras. Dessa beror sannolikt
främst på att företaget och dess ägare har lärt känna varandra och en ökad förståelse för
varandras kulturer.
Degree
Student essay