dc.contributor.author | Dabrowska, Monika | |
dc.date.accessioned | 2016-07-15T10:54:27Z | |
dc.date.available | 2016-07-15T10:54:27Z | |
dc.date.issued | 2016-07-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/45294 | |
dc.description | Specialarbete, SSA136, 15 poäng
Svenska som andraspråk
Termin: VT2015
Handledare: Julia Prentice | sv |
dc.description.abstract | Som SFI-lärare har jag märkt att elever från vissa modersmålgrupper (exempelvis slaviska språk) har svårt att tillämpa sig olika grammatiska moment i det svenska språket. På grund av detta vill jag fördjupa mina kunskaper i detta ämne och granska orsaker för dessa svårigheter i inlärningen av svenska språket. I min uppsats koncentrerar jag mig på den grammatiska delen som orsakar många besvär i andraspråksinlärningen hos SFI-elever med polska som modersmål. Vidare försöker jag analysera och förklara de grammatiska felen som inlärare med polska som modersmål gör i sina skriftliga texter. Eftersom mitt syfte är att få en fördjupad bild av de grammatiska felen som eleverna med polska som modersmål gör i sin skriftliga produktion anser jag att både den kvalitativa och den kvantitativa metoden är mest lämpliga för att besvara de frågorna som jag ställer i denna undersökning. Undersökningsmaterialet består av 14 skriftliga texter av inlärare som är vuxna med polska som modersmål. Dessa personer läser kurs C respektive D på SFI. Elevernas texter producerades till olika teman och under olika tillfällen under SFI-undervisningen. Resultatet som jag har fått visar att de flesta felen, men inte alla, som polska inlärare gör i sina texter uppstår på grund av interferens från modersmålet till det svenska språket. Andra förklaringar till de grammatiska felen är också så kallade övergeneralisering, inlärningsspråkets komplexitet, produktionen av yttranden i den aktuella kommunikationssituationen samt att inläraren försöker använda svenska som är för avancerad för deras språkliga nivå. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | andraspråk | sv |
dc.subject | modersmål | sv |
dc.subject | SFI | sv |
dc.subject | kontrastiv analys | sv |
dc.subject | grammatiska fel | sv |
dc.title | Grammatiska svårigheter hos andraspråksinlärare med polska som modersmål | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |