Sexsnack - En kvantitativ studie om tonåringars sexprat
Abstract
Sex är idag inte ett tabubelagt ämne utan kan fritt diskuteras. När barnet blir tonåring börjar det intressera sig för frågor kring sex. Titeln ”Sexsnack” syftar till elevers prat om sex, när de går i nian.
Syftet med denna studie är att undersöka vilka elever i nionde klass pratar med vid frågor kring sex, och om vad de då främst pratar om. Det andra syftet är att undersöka om tjejer och killar skiljer sig åt angående vilka de pratar med och vilka ämnen som främst diskuteras. Utifrån elevernas svar och den litteratur som jag använder mig utav undersöker jag även om dessa samtal med olika personer påverkar den sexuella identitetsutvecklingen.
Författaren använder sig utav en kvantitativ metod i form av en enkätstudie. I studien medverkade 96 elever i årskurs nio från en skola på landsbygden.
Huvudresultatet i studien visar att eleverna främst pratar med ungdomsmottagningen om preventivmedel och könssjukdomar. Följt av bästa kompisen där eleverna främst diskuterar själva samlaget/olika sätt att ha sex och preventivmedel. På tredjeplats kom övriga kompisar där eleverna främst diskuterade samma ämnen som med sin bästa kompis. Generellt fanns inga signifikanta skillnader mellan tjejer och killar.
Elevernas svar och den litteratur jag använt mig av visar att grupper utgör en viktig spelplan för tonåringars identitetsutveckling, varför jag anser mig kunna visa på att samtal med vänner, vuxna/professionella om sex, har en bidragande verkan på den sexuella identiteten.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2007-05-31Author
Passin, Ida
Keywords
Sex
Sexprat
Sexuell identitet
Ungdomar/Tonåringar
Language
swe