Dialog – avgörande för en fungerande kontraktsuppföljning?
Abstract
Den offentliga upphandlingen omsätter mycket pengar som är begränsade och därför bör hanteras med stor försiktighet och respekt. För att användandet av de offentliga resurserna ska kontrolleras på bästa sätt krävs uppföljning på de inköp offentlig sektor genomför. Många undersökningar visar att uppföljningen av inköpsavtalen är bristfälliga. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur kommunal offentlig sektor arbetar med uppföljning av komplexa IT-tjänster och vilka svårigheter som finns angående uppföljningen. Metoden som använts består av kvalitativa halvstrukturerade intervjuer vid fyra västsvenska kommuner. Respondenterna som medverkande i intervjuerna var fyra IT-chefer, en IT-controller och en inköpare. Med hjälp av den valda metoden kunde vi bilda oss en uppfattning om hur uppföljningsprocessen fungerar, hur den skiljer sig åt och hur de löser problem när tjänsten inte lever upp till de förväntningar som beställaren har.
Resultatet i vår undersökning var att dialog användes ofta som uppföljningsstrategi. Komplexa IT-tjänster är svåra att beskriva och om parterna inte har samma målbild måste de reda ut oklarheter genom samtal. Det är genom samtal problemlösningen sker, sällan användes kontraktets juridiska eller ekonomiska incitament för förlikning eller möjlighet till konfliktlösning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2016-06-15Author
Wolf, Mariette
Oniśko-Wolny, Michal
Language
swe