Per Hasselberg och Flickan som erotiskt objekt. En problematiserande analys av den nakna kroppen reproducerad i Per Hasselbergs skulpturer
Abstract
I denna uppsats tittar jag närmare på Per Hasselbergs tre lovordade skulpturer, Näckrosen,
Snöklockan och Grodan. Jag vill se vilken typ av naken kvinnokropp och kvinna som Per Hasselberg reproducerar i sina verk, och på vilket sätt etiska och moraliska värderingar kan tänkas ha förbisetts i konsten när vi fortsatt reproducera dessa verk in i 2000- talet. Med hjälp av
teoriperspektiv som "den manliga blicken" av Laura Mulvey och "framing the female body", av
Lynda Nead analyserar jag Näckrosen, Snöklockan och Grodan för att kunna fastställa vilken
representation av den nakna kvinnokroppen som reproducerats i dessa verk. Med hjälp av
Bourdieus teori kring det sociala rummet och kapital görs också en bakgrundsanalys för att
diskutera vilka det egentligen är som lyft fram och hyllat dessa konstverk. Avslutningsvis
problematiseras konstnärens relation till modellerna för att se vilka etiska och moraliska värderingar som undgåtts i konsten, just för att det är konst. Vad är egentligen problemet med att en 16 åring ligger med särade ben på en näckrosbädd väntandes på att befruktas av solen, mannen?
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-04-05Author
Henriksdotter, Elsa
Keywords
Per Hasselberg
Den nakna kvinnokroppen
Näckrosen
Snöklockan
Grodan
Kvinnlig sexualitet
Kvinnokroppen i konsten
Pornografi
Den manliga blicken
Male gaze
Passiva kvinnan
Framing
The female nude
Kapital
Sociala rummet
Lynda Nead
Laura Mulvey
Bourdieu
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe