Järfällas kulturarv - en kvalitativ studie om att kommunicera kulturarv till konfirmander genom sociala medier
Abstract
Titel Järfällas Kulturarv - en kvalitativ studie om att kommunicera kulturarv till konfirmander genom sociala medier.
Författare Miguel Antunes, Sanna Michelle Karlsson
Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå Grundnivå
Termin Höstterminen 2015
Uppdragsgivare Svenska kyrkan i Järfälla, Jiang Millington
Handledare Nicklas Håkansson
Kursansvarig Malin Sveningsson
Examinator Gabriella Sandstig
Antal sidor 41 sidor, inklusive bilagor
Antal ord 13 022 ord
Syfte Att undersöka vad konfirmander i Järfälla kommun har för uppfattning om det kyrkliga kulturarvet i Järfälla samt hur församlingen kan tillgängliggöra
kulturarvet genom digital kommunikation.
Teori Sociokulturellt perspektiv, Den traditionella kommunikationsmodellen, Uses and gratifications.
Metod Kvalitativ studie i form av tre gruppintervjuer.
Huvudresultat Studiens huvudresultat består av ökad kunskap om vad konfirmander i Järfälla har för uppfattning om kulturarv samt deras konsumtion av sociala medier.
Konfirmanderna visar ett ointresse i att lära sig mer om kulturarv, framförallt det lokala kulturarvet. Svenska kyrkans varumärke är för målgruppen negativt färgat
och de uppger att de i högre utsträckning tar till sig information från en vän eller någon de litar på än en okänd avsändare. Vi ser det därför som svårt för Svenska kyrkan i Järfälla att kommunicera sitt kulturarv till ortens konfirmander via sociala medier, förutsatt att innehållet inte förändras för att möta deras preferenser.
Skulle innehållet förändras är Instagram den lämpligaste kanalen då konfirmanderna uppger att de använder sociala medier regelbundet. Vidare bör
församlingen sträva efter att bli en större aktör på orten vad gäller kultur och evenemang. Det är genom intresseväckande evenemang konfirmanderna kan
lockas till att besöka kyrkans lokaler. Genom dessa evenemang skapas en miljö vilken de finner intressant att sprida i sociala medier, och på så sätt sprids
information om kulturarvet. Dessutom står inte Svenska kyrkan som avsändare då inlägg som sprids är användargenererade, detta förväntas öka graden av
kunskapsöverföring till mottagaren
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2016-03-24Author
Antunes, Miguel
Karlsson, Sanna Michelle
Keywords
sociala medier
Järfälla
digital kommunikation
Kulturarv
historia
Svenska kyrkan
konfirmander
Series/Report no.
Kandidatuppsats
C956
Language
swe