Show simple item record

dc.date.accessioned2016-01-04T15:39:02Z
dc.date.available2016-01-04T15:39:02Z
dc.date.issued2015-03-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41390
dc.subjectJazzsv
dc.subjectFolkmusiksv
dc.subjectSpelpiporsv
dc.subjectHärjedalspipasv
dc.subjectImprovisationsv
dc.titleHärjedal in Bluesv
dc.type.svepartistic work
dc.contributor.creatorHagberg, Anders
art.typeOfWorkKomposition och framförandesv
art.relation.publishedInHärjedalens Kulturcentrum, Lill-Härdalsv
art.description.workIncludedHärjedal in Blue scoresv
art.description.projectÄven 2015 blev jag inbjuden att medverka vid festivalen Härjedalspipan Revisited, denna gång som solist med den nordiska/färöiska gruppen Yggdrasil. Jag ville denna gång utmana mig och göra andra konstnärliga val än jag gjorde 2014 vid min solokonsert då jag valde att inte spela på härjedalspipa. Jag studerade och spelade ett antal traditionella låtar efter J Jönsson från Lill-Härdal. Spelpiporna är stämda i en bestämd tonalitet med flera kvartstoner, ett sk ”vallåtsmodus”, så instrumentet indikerar ett modalt (skalbaserat) spel. Melodin jag valde är i ¾-takt och går i A moll (med svävande ters, sext och septim). A delen är 5 takter och B-delen 7 takter. Denna udda period inbjöd till en basvamp i 6/4 som alltså går ojämnt i förhållande till melodin. Dess lugna puls och doriska tonalitet är en tydlig referens till det ikoniska jazzalbumet Kind of blue (1959) med Miles Davis som anses vara den första konsekvent genomförda modala jazzplattan. B-delen harmoniserade jag mer funktionsharmoniskt och slutligen en C-del i dubbeltempo. Mitt KU-arbete om modal improvisation och de erfarenheter som kommit ur det har varit en fond till denna komposition. Genom ostinatot i basen så etableras en puls i det lägre registret vilket ger fritt utrymme åt flöjten att utforska improvisationer i och utanför den välstämda tempererade skalan. Vid festivalen var två av auktoriteterna på folkmusikaliska spelpipor i Norden på plats, Göran Månsson och Steinar Ofsdal. Jag ville därför ha en annan infallsvinkel till traditionen med jazzens musikaliska språk och improvisationer på ett traditionellt instrument. Genom att tränga djupare in i vallåtsmusiken har jag förstått mer av de svävande intervallens betydelse och inspirerats att använda mer av detta när jag spelar på mina västerländska moderna instrument. Det har också inneburit en ökad insikt om den nordiska flöjttraditionen. Kontakten med Göran Månsson har lett till ett samarbete som kommer att genomföras under 2016. Kompositionen är en del av Yggdrasils repertoar nu och kommer att spelas under turné i Tyskland januari 2016.sv
art.description.summaryEn ny komposition för härjedalspipa/flöjt, piano, kontrabas och trummor baserad på en traditionell melodi efter J. Jönsson, Lill-Härdal. Festivalframträdande och workshop.sv
art.relation.urihttp://www.harjedalenskulturcentrum.com/events.htmlsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record