Show simple item record

dc.contributor.authorBengtsson, Simon
dc.date.accessioned2015-12-07T12:03:03Z
dc.date.available2015-12-07T12:03:03Z
dc.date.issued2015-12-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41293
dc.description.abstractBakgrund: Denna undersökning studerar samband mellan skolfaktorer och betyg. Förståelsen för hur dessa hänger samman i skolan är inte bara ett vetenskapligt dilemma utan även ett samhälleligt problem. Ett samband mellan tillgången på skolfaktorer och betyg strider mot kravet på likvärdighet i den svenska utbildningen. Syfte: Syftet med studien är att jämföra skillnader i betyg mellan relativt lika grannkommuner i förhållande till tillgången på specifika skolfaktorer. Studien ämnar även säga vad en samvariation mellan betyg och skolfaktorer skulle betyda för synen på skolan. Metod: Studien använder sig av en jämförande ”Most similar systems” design och riktar sig mot de två mycket lika kommunerna Varberg och Falkenberg för att få en hög generaliserbarhet. Resultat: Resultatet av undersökningen pekar på att det finns samvariation mellan skolfaktorer och betyg. Teorier och forskning på området som menar att skolfaktorerna har betydelse för betyg får således stöd av denna studie. Med funna samvariation som stöd visar studien att det finns anledning att tro att det kan finas problem med den svenska utbildningens likvärdighet.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectSkolfaktorersv
dc.subjectHallandsv
dc.subjectbetygsv
dc.titleSkolfaktorers fårhållande till betyg. En jämförelse mellan halländska grannkommuner.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record