Show simple item record

dc.contributor.authorSandberg, Linnéasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:01Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:01Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40903
dc.description.abstractAbstract Studiens syfte, att synliggöra vissa påverkansfaktorer som några förskollärare med ett eget intresse för estetiska läroprocesser beskriver och problematisera i relation till sitt arbetssätt och till barns lärande. Studien består av en semistrukturerad intervju med tre förskollärare och en musikpedagog som arbetar på en förskola med musikinriktning. Det sociokulturella perspektivet på lärande genomsyrar denna studie. Insamlad data har analyserats och diskuterats utifrån Dysthes (003) aspekter på lärande ur ett sociokulturellt perspektiv. Dysthes skriver att lärande är situerat, huvudsakligen socialt, distribuerat, medierat och att lärande är ett deltagande i en praxisgemenskap. I resultatet presenteras de påverkansfaktorer som respondenterna i studien belyser. Påverkansfaktorerna är pedagogiska trender, skollagar och styrdokumentens utformning som i sin tur skapas i sin kulturella, sociala och ekonomiska kontext. Resultatet kommer att redovisas i löpande text efter följande rubriker; samhällets påverkansfaktorer på estetik, utbildningens betydelse för estetik samt möjligheter och hinder för kompetensutveckling inom estetik. I resultatdiskussionen kommer respondenternas perspektiv på påverkansfaktorer inom estetik diskuteras utifrån Dysthes tolkningar och tidigare forskning. I metoddiskussionen diskuteras och problematiseras metodvalet i relation till valt analysverktyg och studiens syfte. De etiska överväganden författarna har gjort under processen kommer även att diskuteras. Didaktiska konsekvenser kommer sedan redovisas utifrån studiens syfte vårt resultat och vår diskussion. Fokus kommer där att ligga vilka uttrycksmöjligheter barn får för att utveckla sin identitet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEstetiska läroprocessersv
dc.subjectskolasv
dc.subjectbarnsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectsv
dc.titleAlla har en bild av vad som är vackert. Förskollärares perspektiv på påverkansfaktorer för det dagliga arbetet med estetiska läroprocesser i förskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record