GUPEA >
Faculty of Arts / Humanistiska fakulteten >
Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion >
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion >

Litteraturstudiets legitimeringar. Analys av skrift och bild i fem läromedel i litteratur för gymnasieskolan


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2077/40507

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gupea_2077_40507_1.pdfSpikblad, including abstract302KbAdobe PDF
View/Open
gupea_2077_40507_2.pdfThesis cover859KbAdobe PDF
View/Open
gupea_2077_40507_3.pdfThesis2132KbAdobe PDF
View/Open
Title: Litteraturstudiets legitimeringar. Analys av skrift och bild i fem läromedel i litteratur för gymnasieskolan
Authors: Dahl, Christoffer
Issue Date: 8-Oct-2015
University: Göteborgs universitet. Humanistiska fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Arts
Institution: Department of Literature, History of Ideas, and Religion ; Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Date of Defence: 2015-10-30
Disputation: Fredagen den 30 oktober 2015, kl. 13.15 i Lilla hörsalen, Humanisten, Renströmsgatan 6
Degree: Doctor of Philosophy
Publication type: Doctoral thesis
Series/Report no.: Avhandlingar framlagda vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
43
Keywords: Legitimations of literature, textbook analysis, multimodal discourse analysis, upper secondary school in Sweden, systemic functional linguistics, voices, genre, paratexts
Abstract: The purpose of the thesis is to identify the dominant legitimations of literature study in five literature textbooks for the upper secondary school in Sweden and how these legitimations are realized textually and visually. Focusing on paratexts (covers and preface), text–image relations, the representation of authorship and genre the analysis draws theoretically and methodologically upon multimodality, discourse analysis and genre theory. The result indicates several similar legitimations: the... more
ISBN: 978-91-88348-67-8
URI: http://hdl.handle.net/2077/40507
Appears in Collections:Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

 

 

© Göteborgs universitet 2011