En textanalys av värdegrunden och svenska som andraspråk i Lgr 11 - nyanlända elevers inkludering och delaktighet
Abstract
Syfte
Studiens syfte var att undersöka hur lärare i skolan förväntas inkludera de nyanlända eleverna
utifrån stydokumenten. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån några
frågeställningar som innehöll begreppen berikning, brist, inkludering, inklusion, integrering,
exkludering, mångkulturalism och interkulturalism. Studien kan vara användbar för lärare som
vill tolka läroplanen i sitt arbete med nyanlända elever.
Metod
I studien användes kritisk diskursanalys till att analysera källmaterialet Skolans värdegrund och
uppdrag samt Svenska som andraspråk ur Lgr 11. Texten analyserades utifrån tre dimensioner.
Den första gällde ord, grammatik och kontext. Den andra var den diskursiva praktiken som
gällde produktion och konsumtion, samt den tredje vilken var den sociala praktiken.
Resultat
Lärarnas tolkningsmöjligheter och tolkningssvårigheter beror på att diskurserna både samverkar
och motverkar varandra i ett komplicerat förhållande. Detta ger öppningar för nya tokningar då
också diskurserna förändras genom tiden. Idéerna om inkludering, inklusion, multikulturalism
och interkulturalism spelar roll i tolkningarna och samverkar så att de nyanlända inkluderas
genom ett berikningsperspektiv. Genom ömsesidighet blir de nyanlända delaktiga genom språk,
demokrati och förståelse. Mångkulturalism och interkulturalism uppstår. I motsats tolkas idéer
om exklusion leda till utanförskap. Tolkningarna får konsekvenser för nyanländas inkludering.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2015-08-26Author
Demirel Al Reshan, Denize
Karlekvist Pettersson, Katarina
Keywords
Värdegrund
Svenska som andraspråk
Nyanlända elever
Berikningsteori
Inkludering
Delaktighet
Integrering
Mångkulturalism
Interkulturalism
Tolkningsmöjligheter
Series/Report no.
Kandidatuppsats
VT15 IPS LAU925:15
Language
swe