Datorspel för lekfull och interaktiv teckeninlärning: utvärdering och vidareutveckling av en prototyp
Computer Game for Playful and Interactive Sign Learning: Evaluation and Further Development of a Prototype
Abstract
Studiens syfte var att utvärdera och ge förbättringsförslag för spelprototypen TIVOLI (teckeninlärning via datorspel och lekfull interaktion). Spelets ändamål var att barn i behov av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation genom interaktion med spelet skulle utöka sina teckenkunskaper. Spelet utvärderades genom att tre barn i behov av tecken fick spela TIVOLI i hemmiljö under 4-5 veckor. Data samlades in före och efter spelperioden genom föräldraintervjuer, intervjuer med samtalsmatta, teckenbedömningar och spelprotokoll. En spelinteraktion per barn filmades. Data bearbetades och presenterades i tre fallstudier. Förändrat tecknande hos barnen kunde inte påvisas. Spelets teckenigenkänning var bristfällig vilket medförde att korrekta teckenförsök underkändes. Vidare orsakade väntetider i TIVOLI frustration hos användarna. Spelet upplevdes vara händelselöst. Även positiva reaktioner på spelet förekom. I Ett nytt TIVOLI rekommenderas justerade väntetider, förbättrad grafik, utökade roliga händelser och utökad repertoar av spelets avatars yttranden. Ytterligare förbättringar av teckenigenkänningen och utökad spelstruktur föreslås.
Degree
Student essay
Other description
The aim was to evaluate and suggest improvements for the prototype TIVOLI (sign-learning via computer-based playful interaction). The game purposed to give children who need signing as augmentative and alternative communication enhanced signing skills. Three children in need of signs played TIVOLI at home during 4-5 weeks. Data contained parental interviews, Talking Mats interviews, assessment of signing competence before and after the evaluation period and game protocols. One game interaction per child was filmed. Three case studies presented the results which revealed no changes in signing among the children. Deficient sign recognition led to the game failing correct signing attempts. Furthermore, uneventfulness and wait in TIVOLI caused user frustration. There were also positive reactions to the game. Improved graphics, more funny episodes, adjusted wait and a larger repertoire of avatar utterances are suggested for A new TIVOLI, in addition to improved sign recognition and expanded game structure.
Collections
View/ Open
Date
2015-07-10Author
Axelsson, Eleonor
Starck, Johanna
Keywords
teckenkommunikation, spelinteraktion, datorspel, barn, lärande
Manual sign communication, game interaction, computer game, children, learning
Series/Report no.
2014:273
Language
swe