Show simple item record

dc.contributor.authorBlomqwist, Elena
dc.contributor.authorRoll, Martina
dc.date.accessioned2015-07-10T12:40:27Z
dc.date.available2015-07-10T12:40:27Z
dc.date.issued2015-07-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39905
dc.descriptionThe present study investigated free narratives in 72 children between 3;11 and 9;0 years. Participants were recruited from a multilingual environment in eastern Gothenburg. The children were instructed to make up their own stories after being provided with openings, “Story stems”. The stories were then transcribed and analyzed on micro- and macro level and narrative evaluation. Most of the children produced stories, which could be analyzed. The older children produced longer and more complete stories than the younger children. No significant differences were found with regard to the number of subordinate clauses. Correlations between micro- and macrostructure level and narrative evaluation were found. The method of elicitation appears to provide the speech language pathologist with valuable information and to be easy to use. The method for analysis needs practice but can thereafter be used quickly. Future studies with the same design but with other participant groups could possibly generate an assessment material for free narratives.sv
dc.description.abstractI föreliggande studie undersöktes fritt berättande hos 72 barn mellan 3;11 och 9;0 år. Deltagarna rekryterades från en flerspråkig miljö i Östra Göteborg. Barnen fick hitta på egna historier utifrån givna berättarinledningar. Därefter transkriberades historierna och analyserades på mikro- och makronivå samt historiernas utvärderande funktion. De flesta barnen producerade analyserbara historier. De äldre barnen producerade längre och fler fullständiga historier än de yngre barnen. Inga signifikanta skillnader kunde påvisas gällande antalet bisatser. Korrelationer mellan mikro- och makronivå samt historiernas utvärderande funktion kunde påvisas. Eliciteringsmetoden anses kunna generera mycket värdefull information för logopeden och vara lätt att använda. Analysmetoden kräver övning men går därefter snabbt att använda. Framtida studier med samma upplägg men med andra deltagargrupper skulle kunna möjliggöra att ett bedömningsmaterial för fritt berättande kan utvecklas.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2014:269sv
dc.subjectberättandeförmåga, flerspråkighet, barn, berättelsegrammatik, berättarinledningarsv
dc.subjectnarrative ability, bilingualism, children, story grammar, story stemssv
dc.titleBerättandeförmåga hos svenska barn i en flerspråkig miljö från förskoleålder till årskurs 2sv
dc.title.alternativeNarrative ability in Swedish children in a multilingual environment from preschool years to second gradesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record