Miljöcertifiering som ett verktyg för hållbart företagande – En fallstudie av hur ett företags intressenter värderar en BREEAM-certifiering
Abstract
Background: Today there is no doubt whether companies should work with sustainability issues rather than how to. Environmental management and certification are tools when working with sustainability that forces companies to think long-term and cooperative. Kjellgren Kaminsky Arcitechture which current goal is to get a BREEAM-certification. Their hope is to increase interest in these issues in the industry. Purpose: The purpose with this bachelor thesis is to examine how Kjellgren Kaminskys stakeholders value an environmental certification according to the standard BREEAM. Furthermore, the aim is to find out what it is that distinguishes Kjellgren Kaminsky Architecture in the industry and what conditions in the company that creates competitive advantages. Methodology: The thesis is designed as a qualitative case study of the architectural firm Kjellgren Kaminsky Architecture. The method used from purpose to conclusion is semi-structured interviews, literature studies of previous research in the area of legitimacy, value creation and competitive advantage, and analysis to link empirics and theory. We have chosen to structure the analysis in an external and internal perspective; how BREEAM-certification possibly alters the firms positioning in the industry and how the certification, with help of capital and resources within the company creates competitive advantages. Conclusion: The study’s overall conclusion is that stakeholders have a positive view of environmental certification, but it does not alter the existing partner relationship with Kjellgren Kaminsky Architecture. Both the internal and external analysis clarify that it is the knowledge and organizational conditions which are the company´s strengths within the company and the way to differentiate themselves from competitors. Finally, the study shows that the environmental certification alone does not fulfil the criteria to be classified as a competitive advantage, which together with other factors create a social complexity that enables Kjellgren Kaminsky Architecture to create a competitive advantage and acquire a utility position in the industry.
Degree
Student essay
Other description
Nyckelord: Miljöledningssystem, miljöcertifiering, BREEAM, värdeskapande, konkurrensfördelar, legitimitet, organisatoriska förutsättningar, positionering Bakgrund: Idag råder inga tvivel huruvida om företag ska arbeta med hållbarhetsfrågor utan snarare hur. Miljöledning och certifiering är verktyg i hållbarhetsarbetet som tvingar företag att tänka långsiktigt och samverkande. Kjellgren Kaminsky Architecture har målsättningen att miljöcertifiera sig enligt standarden BREEAM. Företaget hoppas kunna öka intresset för dessa frågor i branschen i och med certifieringen. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Kjellgren Kaminskys intressenter värdesätter en miljöcertifiering enligt standarden BREEAM. Vidare är syftet att ta reda på vad det är som utmärker företaget i branschen samt vilka förutsättningar i företaget som skapar konkurrensfördelar. Metod: Uppsatsen är utformad som en kvalitativ fallstudie på arkitektföretaget Kjellgren Kaminsky Architecture. Metoden som använts från syfte till slutsats är semistrukturerade intervjuer, litteraturstudier kring tidigare forskning inom området som legitimitet, värdeskapande och konkurrensfördelar samt analys för att koppla samman empiri med teori. Analysen har vi valt att strukturera upp i ett externt och internt perspektiv; hur BREEAM-certifieringen eventuellt förändrar företagets positionering i branschen samt hur certifieringen med hjälp av kapital och resurser i företaget skapar konkurrensfördelar. Slutsatser: Studiens övergripande slutsats är att intressenter har en positiv syn av miljöcertifieringen men att den inte förändrar befintliga partners relation med Kjellgren Kaminsky Architecture. Fortsättningsvis klargör både den interna och externa analysen att det är kunskap och organisatoriska förutsättningar som är företagets styrkor samt sättet de differentierar sig på jämfört med konkurrenter. Avslutningsvis visar studien att miljöcertifieringen som ensam resurs inte uppfyller kriterierna för att klassas som en konkurrensfördel men som tillsammans med andra faktorer skapar en social komplexitet som möjliggör för Kjellgren Kaminsky Architecture att skapa en konkurrensfördel och skaffa sig en nyttoposition i branschen.
View/ Open
Date
2015-07-07Author
Boman, Julia
Green Winther, Tove
Keywords
Environmental management system, environmental certification, BREEAM, created value, competitive advantage, legitimacy, organizational conditions, positioning
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
14/15:4
Language
swe