Show simple item record

dc.contributor.authorEliasson, Ann-Charlotteswe
dc.contributor.authorLyrstrand, Mariaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:20:11Z
dc.date.available2007-05-08T13:20:11Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3972
dc.description.abstractVårt syfte var att ta reda på vad som kan motivera elever till att lära sig läsa. Vi Syfte: har undersökt hur några lärare arbetar för att motivera eleverna i läsinlärningen. Vi tog reda på hur forskning och litteratur behandlade ämnet motivation samt olika läsinlärningsmetoder. Vi har utgått från följande frågeställningar: Hur gör verksamma lärare för att motivera elever i deras läsinlärning? Vilka faktorer anses betydelsefulla att känna till som lärare när man arbetar för att motivera elever till att lära sig läsa? Vi har gjort en kvalitativ studie där vi intervjuat fyra verksamma lärare som Metod och material: arbetar med de yngre eleverna i skolan. Vi har också en gedigen teorianknytning och litteraturstudie för att öka våra kunskaper om motivationens roll i läsinlärningen. Vi har kommit fram till att det finns en skillnad mellan det som lärare säger och Resultat: det som litteratur säger om vad som motiverar elever. De lärare vi har intervjuat var främst inriktade på att lägga undervisningen på rätt nivå för eleven och att eleverna arbetade mycket individuellt. I litteraturen framgick det att ett interaktionistiskt arbetssätt gynnar inlärning hos elever samt att reflektion kring det egna lärandet är betydelsefullt för elevers motivation. Meningsfulla texter och att utgå från elevers intresse är av stor betydelse. Lärarens roll som motivatör är att bl.a. ha höga förväntningar, ge positiv förstärkning för att öka lusten och självförtroendet hos eleven, samt att utgå från elevens intresse och låta eleverna vara delaktiga i undervisningen. Vi tror att vår undersökning kan bidra till att lärare kan öka sin medvetenhet Betydelse för läraryrket: kring motivationens betydelse för läsinlärningen. Vi tror att vi i detta arbete poängterat väsentliga delar som påverkar elever till att bli motiverade, t ex förväntningar, medvetenhet och reflektion kring sitt eget lärande samt betydelsen av meningsfull undervisning samt positiv förstärkning.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleVisioner och verklighet en studie om motivationens betydelse för läsinlärningenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record