Show simple item record

dc.contributor.authorjohansson, mariaswe
dc.contributor.authorAzzam, Carolineswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:20:00Z
dc.date.available2007-05-08T13:20:00Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3961
dc.description.abstractBakgrundUnder vår lärarutbildning har vi förstått hur viktig läsningen är för barnen. Vårt intresse för skönlitteratur växte då vi läste svenskainriktningen. Där utifrån fick vi reda på att pojkars läsvanor är betydligt mindre än flickornas. Vi blev nyfikna på om detta påstående verkligen stämde. Syfte Vårt syfte är att undersöka skillnaden mellan pojkars och flickors läsvanor, framförallt av skönlitteratur. Tidigare forskning tyder på att pojkar läser mindre skönlitteratur än flickor och de anses i stort vara efter flickor i sin läsning. Därför blir det även intressant att titta på orsakerna som skapar denna företeelse. Metod Vår undersökning är en typ av fallstudie eftersom vi undersöker en specifik företeelse. Studien är både kvalitativ och kvantitativ. Vi har valt att använda oss av en enkätundersökning bland pojkar och flickor som huvudmetod i vårt arbete. För att kunna besvara frågeställningen berörande orsak till pojkars och flickors läsvanor och läsintresse, så intervjuade vi även respektive klasslärare. ResultatForskningen visar att det är definitiva skillnader mellan pojkars och flickors läsning; flickor är mer intresserade, värderar läsningen högre, samt är bättre läsare. Helhetsintrycket som vårt resultat visar är att skillnaderna inte är så stora som tidigare forskning pekat på. Flickor värderar sin läsning högre men de är inte bättre läsare än pojkarna, enligt vår studie. Däremot visar resultatet att "icke-läsarna" finns bland pojkarna. Skolan och lärarna har stor påverkan på läsningen. Lärarens synsätt på vad som innebär skönlitterär läsning tror vi skapar förutsättningarna för att skillnader uppstår mellan könens läsning. Tid för att hjälpa eleven att välja böcker och val av arbetssätt och metod är viktig för att utvecklas i sitt läsande.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectläsvanorswe
dc.subjectläslustswe
dc.subjectskönlitteraturswe
dc.subjectslukaråldernswe
dc.subjectsswe
dc.titleSkillnader i pojkars och flickors läsvanor i slukaråldernswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record