Giraffspråket och förskolan. En kvalitativ studie av kulturskoleprojektet Kontaktskapande Kommunikation i Stenungsund
Abstract
Vårt intresse för konflikthantering har växt fram allt eftersom under lärarutbildningen.
Dessvärre delade vi båda känslan av att inte ha tillräckligt med kunskaper i ämnet för att
känna oss trygga i vår framtida yrkesroll. Projektet "Kontaktskapande Kommunikation"
påbörjades hösten 006 i Stenungsunds kommun. Man hade som ambition att utbilda
förskolepedagoger, samt bjöd man även in föräldrar till utbildning, i konflikthantering med
inspiration från ett amerikanskt förhållningssätt som kallas Nonviolent Communication, på
svenska översatt till Giraffspråket. Vår del i projektet har innefattat dokumentation och
utvärdering av NVC-verksamheten på två förskolor i Stenungsund.
Uppsatsen bygger på material i form av litteraturstudier, observationer, kvalitativa intervjuer
med förskolepedagoger vid två olika förskolor i Stenungsund samt intervju med Marie
Lindblad, NVC-pedagog.
Det man slutligen kan konstatera är att det, finns både styrkor och svagheter med projektet
och med NVC som förhållningssätt. De handlar egentligen om två delar, dels relationen
pedagog barn och dels relationen pedagog pedagog. I första relationen är tiden en svaghet
och en negativ faktor som bör tas hänsyn till och i andra relationen så ligger en styrka.
Nämligen den som berör kommunikation och utvecklingen pedagogerna emellan.
Förskolepedagogerna anser sig även ha kommit i bättre kontakt med sina känslor och lärt sig
att sätta ord på dem.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Bredstenslien, Anna
Månsson, Yvonne
Keywords
förskola
giraffspråket
kommunikation
konfliktha
Language
sv