Röstvård i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet
Abstract
Varje dag använder vi vår röst i olika situationer, främst som ett sätt att kommunicera med
andra. Till skillnad från många andra yrkesgrupper använder lärare inte rösten enbart som
kommunikationsmedel. För både lärare och elever är rösten ett oumbärligt redskap som
används varje dag. Den höga ljudnivå som ofta uppstår i skolans lokaler bidrar ytterligare till
höga krav på en väl fungerande röst. Lärare är tråkigt nog den yrkesgrupp som oftast söker
medicinsk hjälp för röstproblem. Syftet med detta arbete har varit att få en bild av hur
studenter vid Lärarprogrammet i Göteborg utbildas i röstvård och ljudmiljö. Detta för att se
vad som görs i förebyggande syfte för att blivande lärare ska bli medvetna om röstens aspekt i
sitt kommande yrke. Vi har använt oss av litteraturstudier, en kvantitativ enkätundersökning
och en kvalitativ intervju i vårt arbete. Undersökningen har gjorts utifrån följande frågor:
Vilka röstvårds- och ljudmiljömoment förekommer i lärarutbildningen vid Göteborgs
·
universitet?
Är röstvårds- och ljudmiljömomenten som förekommer i lärarutbildningen vid Göteborgs
·
universitet tillräckliga för att förbereda nyutexaminerade lärare för den kommande
yrkesrollen?
Är lärarstudenter vid Göteborgs universitet medvetna om den rösthälsoproblematik
·
gällande lärare och elever som förekommer i dagens skola?
Resultaten av vår undersökning visar att studenterna vid Lärarprogrammet i Göteborg anser
att röstvård och ljudmiljö bör finnas med i utbildningen men att undervisning i dessa ämnen
finns i liten utsträckning. Främst bland de studenter som läst någon inriktning på Högskolan
för Scen och Musik. Mer än hälften av studenterna har känt sig trötta i rösten efter sin
verksamhetsförlagda utbildning (VFU).
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
ek, helene
elfvengren, jessica
Keywords
Röstvård
talvård
röststörningar
lärarutbildning
Language
sv