Show simple item record

dc.contributor.authorBernhardsson, Lindaswe
dc.contributor.authorAndersson, Karinswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:25Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:25Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3925
dc.description.abstractSyfte Syftet med vår fördjupning var att ta reda på några utvalda lärares uppfattningar om elevers skrivinlärning och stavning samt hur de arbetar utifrån dessa. Genom litteraturstudier ville vi också belysa olika synsätt på skrivinlärningen som fenomen samt hur skrivinlärningen påverkats genom den svenska utbildningens historia. Frågeställningar - Vad har lärarna för tankar om skrivinlärning? - Hur gör man för att utveckla elevernas skriv- och stavningsförmåga? - Lägger lärarna märke till någon skillnad i elevers skrivning och stavningsförmåga nu jämfört med tidigare? - Anser lärarna att det är viktigt att stava rätt i dagens samhälle? Metod och material Vi har i vår fördjupning använt oss av kvalitativa intervjuer av sju lärare som är yrkesverksamma i årskurs ett till tre. Vi har valt att intervjua lärare som arbetar i skolor som har liknande elevupptagningsområden. Svaren från informanterna har vi analyserat tillsammans med relevant litteratur. Resultat Vi har i vår analys av vår fördjupning kommit fram till att utgångspunkten i lärarnas skrivundervisning är att hos eleverna skapa skrivlust. Motivationen att skriva skapas genom att utgå från elevernas erfarenhetsvärld. Stavningen får ibland stå tillbaka för elevernas ökade textflöde trots att merparten informanter ser stavning som viktigt. Betydelse för läraryrket Vi har kommit fram till att skrivlusten är väldigt viktigt vilket gör att rättningen ibland kan få stå tillbaka. Viktigt är att som lärare finna olika tillvägagångssätt för att motivera och inspirera elevernas skrivande. Man behöver också som lärare vara medveten om hur man hjälper elever som behöver stöd i sin skrivutveckling.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectStavningswe
dc.subjectskrivinlärningswe
dc.subjectskrivlustswe
dc.subjectmotivationswe
dc.subjectsswe
dc.title"Skriv vad du kan, som du tror att det låter" - En studie om skrivinlärning och stavningswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record