Show simple item record

dc.contributor.authorvon Rosen, Astrid
dc.date.accessioned2015-06-01T12:24:40Z
dc.date.available2015-06-01T12:24:40Z
dc.date.issued2015-06-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39210
dc.description.abstractI undervisningen i ämnet konst- och bildvetenskap ställs läraren inför utmaningen att hantera studenternas ibland frustrerade och vilsna möte med komplexa studieobjekt. I denna artikel ställer jag följande huvudfråga: På vilka grunder kan man som lärare förstå och hantera studenternas frustration och vilsenhet inför komplexiteten? Syftet med undersökningen är att problematisera och teoretiskt benämna det jag kallar för kärleken till komplexiteten. Mitt arbete fokuserar särskilt på den dimension som berör lärarens och/eller forskarens medvetenhet i den pedagogiska gärningen. Jag vill bidra med ett teoretiskt förankrat underlag för fortsatta konstruktiva diskussioner kring de utmaningar det innebär att undervisa inom ett humanistiskt fält där outtömlig komplexitet hör till grundförutsättningarna. Min undersökning har resulterat i idén om en svindelns pedagogik där kärleken till komplexiteten ges utrymme inom undervisningens ramar.sv
dc.format.extent12 sidorsv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande.sv
dc.relation.ispartofseries"Högskolepedagogisk skriftserie (vid offentliggörandet "PIL-enhetens skriftserie")sv
dc.relation.ispartofseries2015:03sv
dc.subjectnegative capabilitysv
dc.subjectdynamisk dialektiksv
dc.subjectRancièresv
dc.subjectden okunnige lärarensv
dc.subjectutbytesv
dc.subjectofullständighetens pedagogiksv
dc.subjectLacansv
dc.subjectöverföringsv
dc.subjectsvindelsv
dc.subjectkomplexitetsv
dc.subjectkärleksv
dc.titleKärleken till komplexiteten. En pedagogisk reflektion över svindelns nödvändighet i konstvetenskaplig undervisning.sv
dc.typeTextsv
dc.type.sveparticle, peer reviewed scientificsv
dc.contributor.organizationEnheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL).sv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record