Show simple item record

dc.contributor.authorStröberg, Emilieswe
dc.contributor.authorJirestedt, Mariaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:17Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:17Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3916
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att ta reda på hur man kan arbeta med jämställdhet i förskolan i enlighet med det som anges i styrdokumenten, enligt tidigare forskning, samt presentera exempel på detta. De frågeställningar som besvaras i denna studie är; vad finns det för riktlinjer i styrdokumenten beträffande jämställdhetsarbete i förskolan samt hur kan arbeten med genus och jämställdhet se ut på förskolor? Detta arbete grundar sig dels på en litteraturstudie och dels på en kvalitativ studie. Litteraturstudien grundar sig på en granskning av styrdokumenten; skollagen och läroplanerna samt litteratur som berör teorier och tidigare forskning inom ämnet. Det material på vilket vi baserar vårt resultat är en återgivelse av en studie kring ett par jämställdhetsprojekt samt en intervju vi genomfört. Vi ser att många förskolor idag inte lever upp till de krav och riktlinjer som skollagen och läroplanen föreskriver. Man saknar intresse, engagemang och kunskap. Vårt resultat visar ett aktivt jämställdhetsarbete kretsar kring följande punkter; pedagogens ansvar, observation och dokumentation av den egna verksamheten samt metoder för förändring. Det finns dock inte en metod för hur man arbetar med styrdokumentens skrivelser om jämställdhet. Varje förskola får utgå från sina behov. En brist på resurser får inte vara en anledning att välja bort jämställdhetsarbete. Vår slutsats är att man med ett genusmedvetet arbetssätt på en förskola har en god möjlighet att införliva de mål och riktlinjer som finns beträffande jämställdhet i skollag och läroplaner.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectGenusswe
dc.subjectnormswe
dc.subjectjämställdhetswe
dc.subjectförskolaswe
dc.subjectpedagogikswe
dc.titleHur gör man uppror i rosa änglavingar? ­en studie om jämställdhetsarbeten i förskolan.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record