Show simple item record

dc.contributor.authorFalinski, Nathalieswe
dc.contributor.authorSjölund, Lianaswe
dc.contributor.authorIsacson, Pernillaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:18:56Z
dc.date.available2007-05-08T13:18:56Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3893
dc.description.abstractEtt problemområde som vi upptäckte på våra VFU-skolor var att vissa ämnen värderas olika. Framför allt märkte vi att de estetiska lärarna inte prioriterades lika mycket som andra ämneslärare. Vi ville därför undersöka uppfattningar om olika ämnen på gymnasiet och även diskutera vilka implikationer dessa uppfattningar kan ha i den pedagogiska uppgiften. Därmed ställde vi följande frågor: Hur uppfattar elever och lärare olika ämnen? Tillskrivs några ämnen högre status än andra? Vilken betydelse kan elevers och lärares uppfattningar ha för den pedagogiska verksamheten? För att få svar på dessa frågor delade vi ut enkäter till elever på våra två VFU-skolor samt intervjuade 12 lärare och en rektor. Sedan sammanställde vi svaren i tabeller. Vårt resultat visar att både elever och lärare värderar ämnen olika, vilket vi ville undersöka. Vi fann även att de ämnen som eleverna värderar som roliga inte är de som de värderar som viktiga. Således behöver vissa ämnen i skolan lyftas upp. För att lyckas med detta behövs det kontinuerlig uppdatering i alla ämnen. Alla pedagoger behöver också förstå att estetisk verksamhet är viktig och ska prägla alla skolämnen. Lärare behöver således jobba med att se till helheten och att få eleverna att förstå denna helhet. Sökord: uppfattning, ämnen, inlärning, status, intressant Förord Vi är tre tjejer som har jobbat tillsammans med detta examensarbete. Det har varit väldigt roligt att bolla idéer sinsemellan. Om en av oss har varit dålig eller indisponibel har det alltid funnits någon att diskutera med och att använda som bollplank. Oftast har vi alla tre varit samlade och gemensamt arbetat fram texten. Ibland har vi jobbat själva på olika delar, men i så fall ständigt i dialog med de andra två. Vi tycker att vi har kompletterat varandra mycket bra, både psykiskt och intellektuellt, i synnerhet på grund av att vi har olika ämnenskunskaper och bakgrunder. Vi har lärt oss mycket tillsammans och av varandra. Det spelar ingen roll vem som har gjort vad; vi har alltid känt oss som ett team och en enhet. En person kan aldrig vara perfekt, men ett team kan det.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleUppfattning om ämnen och den pedagogiska utmaningen En studie om gymnasieelevers och lärarens syn på olika ämnenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record