Skolmatematiken på glid? socioekonomiska faktorer och didaktiska effekter
Abstract
Syfte
Syftet är att undersöka vilka förändringar som skett i kunskapsnivåer i matematik i den svenska grundskolan och
vilka samband som finns med förändringar i skola, samhälle och lärandeteorier.
Huvudfråga
Huvudfrågan för uppsatsen har varit: "Kan nivån på matematikämneskunskaper relateras till socioekonomiska
faktorer?". För att besvara problemformuleringen gjordes en uppdelning i mindre delfrågor.Delfrågorna som
undersökts är:
A. Finns det något samband mellan resultat på nationella proven i matematik ochsocioekonomiska
förhållanden?
B. Har försämringar i resultat på nationella proven över tid varit lika stora inom olika socioekonomiska
grupper?
Metod och material
För att besvara frågeställningarna har en kvantitativ statistisk undersökning gjorts. Korrelationsanalyser har
gjorts över inhämtat data för att undersöka eventuella samband mellan resultat på nationella proven i matematik
och socioekonomiska faktorer. Urvalet har begränsats till elevresultat i Göteborgs stad. Data har inhämtats dels
från Skolverket databas över elevresultat på nationella proven och dels från en Internetsida över stadsdelsstatistik
i anslutning till Göteborgs stads hemsida. All databearbetning har gjorts i Excel. Som hjälp vid genomförandet
har olika metodböcker använts.
Resultat
För år 005 uppvisades relativt starka samband mellan måluppnåelsen på det nationella provet i matematik och
de flesta av de undersökta socioekonomiska faktorerna. Starkast samband påvisades mellan måluppnåelse och
utbildningsnivå i stadsdelen.
År 1998 framträdde inte samma starka samband mellan variablerna som för år 005. Undersökningen har visat
att det inte finns entydiga samband mellan försämringar i måluppfyllelse på stadsdelsnivå och någon
socioekonomisk gruppering. Emellertid kan det stora bortfallet år 1998 tänkas ha påverkat dessa resultat.
Betydelse för läraryrket
Trots att det verkar finnas brister då det gäller aspekten likvärdig utbildning uppvisades i undersökningen
positiva avvikelser. Vissa skolor och stadsdelar har uppvägt den negativa påverkan som låg socioekonomisk
status ofta har på måluppnåelsen men mer behöver göras för att utbildningsresultaten i matematik ska bli
likvärdiga för alla stadsdelar i Göteborgs stad. Dock verkar goda intra-skolstrukturella faktorer kraftigt kunna
bidra till denna utjämning. Därmed finns det möjligheter att utjämna skillnader i måluppnåelse och
skolprestationer mellan olika bostadsområden. Detta är något som skolan enligt styrdokumenten ska sträva emot.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Johansen, Christin
Keywords
matematik
måluppnåelse
samband
förändringar
so
Language
sv